« Marii scriitori ai secolului XXI nici nu
s-au născut încă, aşteptăm, deocamdată, nunţile părinţilor. »
1. Pentru un scriitor,
destinul şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale fundamentale. Ce rol
au jucat (joacă) acestea în viaţa dumneavoastră ?
Probabil au jucat un rol destul de complex, de vreme ce m-au ajutat de la
ştartul alergării până la apropierea de locul, unde pot spune că mi-am onorat
cursa, fără să pierd. Am scris cânva poemul „Sportivul”, despre leneşul care
pierdea toate cursele pe distanţe scurte, pentru ca, până la urmă, să le
câştige pe cele maratonice.
2. Istoria literaturii consemnează, uneori,
arbitrar momentul debutului unui scriitor. Pentru dvs., când credeţi că s-a
produs (cu adevărat) acest eveniment?
Vorbiţi-ne câte ceva despre primele încercări literare.
Am scris primele versuri la vârsta de 10 ani, prin clasa a treia
elementară. Eram elev la
Ceahlău, chiar sub munte, în judeţul Neamţ. Am debutat
catastrofal la 15 ani, la
Bucureşti, şi am tipărit primul volum, cenzurat şi curăţat cu
peria de sârmă ghimpată, la vârsta de 37 de ani. Un drum frumos spre stele,
plin de împliniri, trebuie să recunoaşteţi.
3. Care a fost drumul până la prima carte ?
Prima carte scrisă cu propria
mână, fără umbra stejarului de deasupra, am compus-o la 20 de ani, se numea
« Imnuri către soare ». Am reuşit să o public abia după 17 ani.
Cauza ? I s-au aşezat în cale o mulţime dintre cei care îşi iubeau
fotoliul oferit, cu preţul conştiinţei, de dictatura umanismului socialist.
Toţi acei indivizi aveau nume şi prenume, obraz şi forţa de a nu roşi în faţa minciunii
pe care o slujeau cu devotament. Nu mică mi-a fost stupoarea, ba din contra,
când, după revoluţie, s-au autoproclamat, toţi, fără excepţie, purtători ai
drapelului « rezistenţa prin cultură », de fapt vechea zdreanţă,
căreia îi schimbaseră numai lancea. « Lancea » este sfântă, păi cum
să nu, pe când vechea coadă de lopată cu flamură ieşea din istorie, dar nu şi
purtătorii ei.
4. Ce personalitate (personalităţi), grupare
literară, prieteni, eveniment biografic etc., v-au influenţat viaţa ca om şi scriitor?
Am cunoscut-o pe Otilia Cazimir. Eu fac part, prin mama, dintr-o familie
românească străveche, care, în câteva sute de ani, strânsese ceva avere. Chiar
Vasile Alecsandri se plângea pe undeva că « În pădurea de la Strungă vin haiduci cu
puşca lungă”. Doamna Otilia nu a avut influenţă directă asupra mea, eram prea
mic să înţeleg, dar din gura ei am auzit primele versuri de George Topârceanu,
pe care le păstrez în memorie până astăzi, fără să fi ştiut pe atunci, la
începutul anilor ’50 cine era autorul.
Apoi, o întâlnire cardinală a fost cu Miron Radu Paraschivescu, o
personalitate copleşitoare, maestrul
poetului care am devenit.
În 1963, datorită unui student, pe atunci, azi dispărut, din păcate,
prozatorul Stelian Tăbăraş, am făcut cunoştinţă cu profesorul Jaques Byck, care
mi-a sugerat să rescriu epopeea „Ţiganiada”, creaţie capitală a literaturii
române şi europene. Astfel am ajuns la sugestia de a compune propriul meu epos,
poemul „Testamentul din strada Nisipuri”. Cele două creaţii nu au nici o
legătură, însă undeva, în adâncuri, una a stimulat-o pe cealaltă.
5. Raportul dintre conştiinţă, politică şi gândirea liberă, constituie
o mare problemă a lumii contemporane. În aceste condiţii, care este, după dvs.,
raportul dintre cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi putere?
Pentru a fi dogmatic, aşa cum este întrebarea, n-am alt răspuns decât cel
oferit de o teorie, care analizează dimensiunile artei : socio-politică şi
educativă, estetică, existenţială şi metafizică. Combinaţi toate aceste
enunţuri într-o ecuaţie cu patru necunoscute, apoi calculaţi. Este clar, arta
poate avea o dimensiune socio-politică şi pedagogică. Romanul « Război şi
pace » a educat cu supramăsură poporul rus, mai profund decât toate
manualele şcolare, dizertaţiile şi opera tuturor istoricilor la un loc. Romanul
« Demonii » cuprinde profeţia prăbuşirii utopiei marxiste, printr-o
analiză nemiloasă a ideilor care au condus la triumful bolşevismului în Rusia,
un prim pas greşit spre cel mai mare dezastru al secolului XX, comunismul.
6. Literatura – la frontiera mileniului III. Din această perspectivă
cum apare, pentru dvs., literatura română contemporană?
Literatura nu există înainte de a fi scrisă. Cum arăta, în România,
literatura secolului XX din perspectiva anului 1912 ? Minunată ! Sadoveanu, Rebreanu, Bacovia, Arghezi îşi
începuseră aventura. Abia apoi au apărut Călinescu, Blaga, Hortensia
Papadat-Bengescu, Pillat, Mateiu Caragiale, Voiculescu. Mă opresc aici, las la
o parte pe Dimov, Doinaş, Preda. Ne aflăm în aceeaşi situaţie. Lăsaţi noile
nume să se aşeze în linişte pe coperţile cărţilor. Discutăm după lectură. Marii
scriitori ai secolului XXI nici nu s-au născut încă, aşteptăm, deocamdată,
nunţile părinţilor.
7. Credeţi că există un timp anume pentru creaţie sau este vorba despre
un anumit „program” al scriitorului? La ce lucraţi în prezent?...Pe când o nouă
carte?...
Fiecare scriitori are un program,
nimeni nu scrie precum cântă pasărea cerului, după capricii şi starea vremii
sau «un instinct atât de van… » Scriitorii fără program cochetează
cu programul secret, care este, fiţi sigur, la fel de dur ca programul
recunoscut al celorlalţi. Repet, scriitor este o persoană fizică validă din punct de vedere psihic,
care îşi asumă în mod conştient cumplitul travaliu lingvistic, pentru crearea
unui obiect multidimensional, vezi ecuaţia de mai sus, numit roman, piesă de
teatru, sau poem/volum de versuri.
Am terminat poemul
« Testamentul din strada Nisipuri, întocmit şi rânduit în Infern,
Purgatoriu, Paradis şi Mult-mai-Presus de Ş. C. odată cu oculta dispariţie a
inscripţiilor de la O Poartă
la alta pe vremea grozavei călătorii ». N-am putut improviza un titlu mai
scurt. Poemul a fost scris cam între
1985-1989, dar în ultimii ani am reorganizat întreaga arhivă şi am stabilit
cele 6 părţi şi 366 de subcapitole. Puţin cam complicat pentru miile şi miile
de versete.
Faculataiv :
7 + Unu. În contextul celor afirmate, pentru a
avea un dialog mai direct cu cititorii noştri, selectaţi din opera dvs. un text care, în linii
mari, generale, să vă reprezinte. Vă mulţumesc pentru înţelegere.
*
Improviza-n Ierusalim la pian
Pe teme de Iisus, compozitor
Din Galileea, un nazaretean
Batjocorit cel mai adeseori,
Deci fără loc pe scena lumii, or,
Aplaudat în Pont, îmbrăţişat
Cu flori la Roma
de admiratori,
Urca suprem printre supremi Pilat.
La chip marţial, impetuos la fel,
Cu strigăte-adoratului artist
Altare-i consacrară, de oţel,
Odată cu-obeliscuri de-ametist
Şi-un cer de reflectoare, cu
poeţi
Pe tobe, să-l
glorifice măreţ.
2012, Slobozia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu