„Doar opţiunea e fundamentală: destinul e
conjunctural. Un mare artist se împlineşte sufleteşte prin propria-i artă,
indiferent de conjuncturi.”
1. Pentru un scriitor,
destinul şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale fundamentale. Ce rol au jucat
(joacă) acestea în viaţa dumneavoastră ?
Doar opţiunea e fundamentală: destinul e conjunctural. Un mare artist se
împlineşte sufleteşte prin propria-i artă, indiferent de conjuncturi. Nimeni nu
va putea, vreodată, să facă lista marilor artişti pe care destinul i-a scos din
scenă dar asta e doar spre paguba societăţii şi nu a lor. Unui mare artist,
bucuria creaţiei îi este suficientă şi transcende condiţionările destinului.
Destinul are rol doar în receptare, recunoaştere publică, recompensă socială.
Ce mărunţişuri pe lîngă bucuria creaţiei!!!
2. Istoria literaturii
consemnează, uneori, arbitrar momentul debutului unui scriitor. Pentru dvs.,
când credeţi că s-a produs (cu adevărat) acest eveniment? Vorbiţi-ne câte ceva despre primele încercări
literare.
Istoria literaturii este, inevitabil, (şi) o chestiune administrativă.
Scriu literatură de cînd ştiu să scriu. Prin clasele primare, participam cu
poezii la tot felul de concursuri, încurajat copios de învăţătorul care
susţinea că am talent. Debutul pe care mi-l asum oficial a fost în revista
Tribuna, în 1990, cu o prezentare a lui Ion Mureşan.
3. Care a fost drumul până
la prima carte ?
Indecent de simplu. Fusesem “înfiat”, din fragedă studenţie, de către
regretaţii Mircea Zaciu şi Marian Papahagi. Aşa că, după vreo 3 ani de apariţii
prin revistele literare, am inaugurat, la iniţiativa lor, colecţia de debut a
Editurii Echinox, în 1993, cu volumul “E toamnă printre femei şi în lume”.
4. Ce personalitate
(personalităţi), grupare literară, prieteni, eveniment biografic etc., v-au
influenţat viaţa ca om şi scriitor?
Imposibil să răspund la întrebarea asta : orice listă aş face, ar fi
inevitabil incompletă. Fiecare dintre noi este, în fond, suma propriilor
experienţe şi întîlniri. Pe de altă parte, fiind o fire liberă şi independentă,
nu am avut niciodată idoli, nici în literatură şi nici în viaţă. Modele da, dar
nu sînt dispus să vorbesc public despre ele, e o experienţă intimă care ţine de
alchimia propriei mele deveniri.
5. Raportul dintre
conştiinţă, politică şi gândirea liberă, constituie o mare problemă a lumii
contemporane. În aceste condiţii, care este, după dvs., raportul dintre
cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi putere?
Puterea a fost întotdeauna hipnotică pentru scriitori. În spatele tuturor
marilor aberaţii din istoria omenirii, din antichitate şi pînă la comunism şi
fascism, au stat scriitori şi intelectuali care au justificat, din înalte
considerente sociale, morale şi umanitare, orice! Scriitorul sau intelectualul
care, indiferent de motivaţie, devine un propagandist al puterii, indiferent
despre ce putere vorbim, nu-mi inspiră nicio încredere. Scriitorul, dacă le
are, e dator să-şi păstreze mintea şi sufletul libere pînă la moarte.
Scriitorului care se vinde pentru avantaje, materiale şi/ sau de carieră, îi
voi prefera curvele care fac sex pe bani. Dacă Sfîntul Petru îşi face datoria,
ele vor intra mai uşor în rai.
6. Literatura – la frontiera
mileniului III. Din această perspectivă cum apare, pentru dvs., literatura
română contemporană?
O sumă de contradicţii.
7. Credeţi că există un timp
anume pentru creaţie sau este vorba despre un anumit „program” al scriitorului?
La ce lucraţi în prezent?...Pe când o nouă carte?...
A răspuns Eclesiastul la întrebarea asta : există o vreme pentru
orice… Lucrez la un roman pe care sper să-l termin în 2012.
Faculataiv :
7 + UNU. În contextul celor afirmate,
pentru a avea un dialog mai direct cu cititorii noştri, selectaţi din opera
dvs. un text care, în linii mari, generale, să vă reprezinte. Vă mulţumesc
pentru înţelegere.
Mi-aduc aminte de cînd eram
bătrîn
şi mergeam pe o stradă care
trebuie să existe.
Era linişte. Să umplem liniştea
noi!, a strigat cineva
în crîşma veselă care trebuie să
existe,
unde-s cîinii şi femei frumoase
ca seminţele
roditoare. Eram bătrîn şi adunam
cocoaşe
de odihnă în spate pentru acum.
Sînt bătrîn şi încă mai fug de
acasă
pe străzi care trebuie să existe.
Eu şi amarul meu
sîntem prieteni buni: nici nu-l
înec
şi nici nu-l sugrum. Şi nici
nu ne părăsim unul pe altul – bem
împreună.
Eu şi-amarul meu în crîşmă:
vin mai este, noi mai sîntem!
Un om avea o dragoste şi o ţinea
ascunsă.
O îmbrăca, o hrănea, o împăca
şi o ţinea ascunsă. Într-o zi,
s-a făcut iarnă
şi omul a uitat de dragostea lui
ascunsă.
Cînd şi-a adus aminte, a dat fuga
într-un suflet
dar ea îngheţase şi roiau
vulturii tandri în jurul ei. Numai
buzele ei mai erau calde şi-a
murmurat:
„Cine-a mîngîiat cu dragoste
obrazul mortului
ştie că nu seamănă cu nimic la
atingere. Nici cu gheaţa,
nici cu mătasea, nici cu
nisipul.”
Viaţa de apoi a gutuilor
Viaţa de apoi a gutuilor
Cînd cerul îmi pare prea mare şi
mă striveşte,
mă duc în pădure. Printre frunze, se văd doar bucăţi
de cer, mititele. Şi eu trăiesc şi mă simt bine.
mă duc în pădure. Printre frunze, se văd doar bucăţi
de cer, mititele. Şi eu trăiesc şi mă simt bine.
Ca o călugăriţă care s-a rugat
toată noaptea şi, înainte să adoarmă,
se miră: Oare cine-o fi Dumnezeu?
toată noaptea şi, înainte să adoarmă,
se miră: Oare cine-o fi Dumnezeu?
Ca un soldat care dezertează ca
să-şi întrebe
cîinele de-acasă: Oare borcanele cu gem
sînt viaţa de apoi a gutuilor?
cîinele de-acasă: Oare borcanele cu gem
sînt viaţa de apoi a gutuilor?
Ca un călător străin undeva.
Bucureşti, 2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu