sâmbătă, 17 martie 2012

Gică Manole - Scriitorul - destin şi opţiune



 
" Ai nevoie de literatură în măsura în care nu poţi trăi fără ea. Or eu nu pot trăi fără L. N. Tolstoi sau F. M. Dostoievski, nu pot trăi fără Balzac sau Eminescu, nu pot trăi fără J.  Steinbeck, M. Preda sau Italo Svevo etc, dar pot trăi fără Ana Blandiana, Nicolae Breban sau Adrian Păunescu… "  











1. Pentru un scriitor, destinul şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale fundamentale. Ce rol au jucat (joacă) acestea în viaţa dumneavoastră ?
1. În primul rând eu nu cred în destin. Sună extrem de pretenţios: destin. Fiecare individ se crede mai preţios/unic decât este în realitate. În al doilea rand, cred în opţiune, deoarece opţiunea ramâne calea prin care ne croim o anume existenţă, sau , după cum spui tu, ne edificăm un destin.
În ceea ce mă priveşte, încă din copilarie am fost luat în stăpânire de pasiuni durabile (nu toate). Ele au dat (şi mai dau) o oarecare consistenţă vieţii mele.

2. Istoria literaturii consemnează, uneori, arbitrar momentul debutului unui scriitor. Pentru dvs., când credeţi că s-a produs (cu adevărat) acest eveniment?  Vorbiţi-ne câte ceva despre primele încercări literare.
2. La 49 de ani cu o carte de Convorbiri despre Dumnezeu, Istorie, Iubire, Neam, Conştiinţă, Moarte etc., convorbiri purtate cu Ciprian Voloc. Primele încercări literare...
Încă din copilarie, evident. Tot scriam poezii şi făceam planuri cum să scriu cărţi de aventuri sau de istorie; şi-mi tot ziceam că voi scrie cărţi importante. Nu le-am scris, nici nu le voi scrie. Deoarece mă simt neputincios. Dacă citeşti/ai citit marii autori ai culturii, înţelegi că niciodată nu vei ajunge să te apropii de ei, ca valoare. Şi atunci te cuprinde neputinţa, gustul zădărniciei în faţa foii albe, întrebându-te: „La ce bun”? „De ce ?” şi „Cui foloseşte scrisul tău?”. Nu-s deloc întrebări gratuite...
M-am amăgit/mă amăgesc de o viaţă cu gândul că fiecare om trebuie să depună mărturie despre sine, despre lumea în care trăieşte. Poate fi mărturia ta folositoare cuiva, undeva, cândva?
Aşa cred, încă, căci dintotdeauna am avut, şi continui să am, un adevărat cult pentru cuvântul scris sau rostit. Doar dacă (cuvântul) nu este pocit, răstălmăcit, mincinos, degradat.

3. Care a fost drumul până la prima carte ?
3. Unul nefiresc de lung, prea lung. Iar prima carte pe care mi-am pus numele (Exorcismul tăcerii. Convorbiri între doi anonimi)‚ se datorează‚ s-ar părea, nu întâmplării, ci destinului sau amândurora la un loc. Iar destinul, în cazul de faţă, a purtat numele lui Ciprian Voloc. Până la venirea sa, ca profesor, la liceul „Regina Maria” (septembrie 1998) aproape că mă epuizasem în interminabile, sterile revolte, frustrări. Tot aşteptam să apară cineva cu care să împărtăşesc aceleaşi valori, să avem aceeaşi viziune asupra timpurilor noastre. Deoarece,  în ciuda tinereţii sale, Ciprian Voloc, am simţit repede acest adevăr, avea o conştiinţă limpede asupra rosturilor unei fiinţe, pe pământ. Colegi fiind, simţindu-i seriozitatea, îi tot spuneam : „Hai să scriem o carte  împreună!”. „Ce fel de carte? Despre ce anume să vorbim?”, întreba el. Foarte nesigur/nebulos îi ziceam: „Să vorbim despre Dostoievski!” (una dintre obsesiile mele culturale). Până la urmă, în decembrie 2001, am convenit că, în ianuarie 2002 vom începe o carte. Nici eu, nici el nu ştiam despre ce vom vorbi. Am cumpărat un reportofon şi, din ianuarie 2002, până în mai acelaşi an, ne-am întâlnit, în localul liceului în care lucram, de 12 ori, rezultatul fiind cartea amintită ceva mai devreme. El m-a forţat să mă aşez în faţa foii albe, apoi Traian Apetrei şi chiar tu. Adu-ţi aminte, câţi ani ţi-ai pierdut timpul cu mine îndemnându-mă să scriu şi nu te-am ascultat.
Cartea de care vorbesc a fost receptată ca una neobişnuită, iar Traian Apetrei şi Paul Ungureanu au scris despre ea cuvinte elogioase. Nu cu mult timp în urmă, Georgică Manole (Actualitatea Botoşăneană, nr. 2250 din 11 mai 2007), aşadar la 5 (cinci) ani de la apariţia sa, o consideră „o carte fundamentala..., una în care autorul îşi dezveleşte sufletul în sensul filosofiei lui Noica”. Îi mulţumesc lui Georgică Manole pentru aceste cuvinte, şi îl îmbrăţişez, dorindu-i tot binele de pe pământ.

4. Ce personalitate (personalităţi), grupare literară, prieteni, eveniment biografic etc., v-au influenţat viaţa ca om şi scriitor?
4. Nu mă revendic de la nicio grupare culturală, chiar dacă, împreună cu Ciprian Voloc şi Paul Gorban, am fondat, (ianuarie 2005), „Cercul de la Dorohoi”. Nici un prieten nu mi-a marcat viaţa într-un chip esenţial (de altfel, mă feresc ca dracu de tămâie de cuvântul prieten). Sunt, mă consider, un autodidact, în ciuda aparenţelor.
Datorez mult, peste puterea de înţelegere obişnuită, tatălui meu, Cozma, mort la 58 de ani, acum 28 de ani, şi lui Dumnezeu cel neînţeles, care m-a ocrotit, scos din mari primejdii, mari rătăciri, de nesfârşite ori.
Apoi datorez o infinită recunoştinţă lui Avram Iancu, cât si lui Nicolae Bălcescu, ce m-au învăţat, mai bine ca oricine, că unul dintre rosturile fundamentale ale omului este să îşi slujească naţiunea, în orice condiţii, s-o iubească, tot fără condiţii, chiar dacă  suferă pentru binele, dreptatea şi adevărul ei. Cei doi, ca şi Mihai Eminescu, sunt pentru sufletul meu trei Hristoşi româneşti, des invocaţi, din calcul politic/cultural şi fariseism, dar nu urmaţi.
Aparţin, totuşi de gruparea din jurul „Intertextului”, grupare care, din toamnă va scoate revista „Absolut Cultural”, revistă ce se vrea un nou „Secol XX” sau cel puţin egală „Intertextului”, ca valoare. Despre ultima, călătorind la Chişinău si Cernăuţi, Eugenia Bulat, redactorul şef şi directorul „Clipei siderale” din Basarabia, precum si Arcadie Opaiţ, poet de foarte înaltă expresie artistică, preşedinte al Societăţii „Mihai Eminescu” din Cernăuţi, luptător pentru cauza Românilor din Ucraina, au avut cuvinte de apreciere mai mult decat laudative, pentru noi.

5. Raportul dintre conştiinţă, politică şi gândirea liberă, constituie o mare problemă a lumii contemporane. În aceste condiţii, care este, după dvs., raportul dintre cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi putere?
5. Raporturile dintre scriitor şi Putere – vorbesc de cele de suprafaţă, oficiale – sunt unele ca dintre stăpân şi slugă. Nicăieri pe pământ Puterea nu dispreţuieşte mai adânc/complet pe omul care scrie, ca în România. Puterea, ipochimenii ce-o reprezintă prin deciziile ei, prin urmările acestor decizii ne marchează dramatic existenţa: n-ai bani să tipăreşti cărţi, pensiile/salariile seamănă mai mult cu nişte pomeni date din dispreţ etc. Acum câţiva ani l-am întrebat pe  Dorin Baciu cum/din ce trăieşte, iar el mi-a răspuns că din pensia de 80 Ron şi din salariul soţiei! Şi este vorba, aici, de unul dintre cei mai valoroşi prozatori pe care îi are România, la început de veac XXI. Iar scriitorii care nimeresc sau sunt acceptaţi în interiorul Puterii îi cântă în strună acesteia. Se gudură pe lângă ea, o pupă undeva, greţos, bălos, slugarnic. Avem o tradiţie în domeniu, nu-i aşa? Mihail Sadoveanu, pentru care lumina venea numai de la răsărit, M. Beniuc, care ştia şapte limbi şi ruseşte sau această veşnică dezonoare pe conştiinţa literaturii române, Adrian Păunescu ce încă, iată, tot în frunte se află, mai bine înfipt, zic eu, în structurile Puterii decât pe timpul lui Ceauşescu, fiind, culmea cinismului, preşedintele Comisiei de cultură a Parlamentului.
Problema raporturilor dintre scriitor si putere este una ce ţine de conştiinţă şi responsabilitate. Rostul scriitorului oriunde, oricând, este de a zmulge măştile Puterii. De a o arăta în toată hidoşenia (urâţenia) sa. De a nu umbla cu cioara vopsită, cu jumătăţi de măsură. De a spune adevărul, oricare ar fi el, până la capăt. De a răzbuna, măcar pe această cale, milioanele de semeni pentru suferinţele, nedreptăţile de care au parte tocmai din cauza puterii, oricare ar fi ea. Daca cei care aparţin Puterii n-au conştiinţă, nici responsabilitate, sau o au doar formal, de circumstanţă, scriitorul trebuie să o spună răspicat. Deoarece, o cred de o viaţă, acesta este rostul unui scriitor cetăţean: acela de a fi preocupat de problemele Cetăţii, de a lua atitudine, de a nu tace, de a nu accepta, să nu evadeze în interiorul unei gândiri fricoase, laşe, de a scrie/spune adevărul (ce banalitate!) nu în numele său, ci în numele semenilor săi.
Doar că, cel puţin aşa este la noi, la români, adevărul nu cutremură conştiinţe, n-are impactul dorit. Odata ştiut/dezvăluit (adevărul!) este daca nu uitat, ci ignorat cu dispreţ şi grosolănie. Nu am dreptate? Am! Nu ştim cu toţii adevăruri ce ne-au compromis/deturnat destinele, ca naţiune? Le ştim bine: confiscarea revoluţiei noastre sfinte din Decembrie 1989, eliberarea criminalilor (din acelaşi decembrie), folosirea bâtelor în disputele politice (mineriadele!), premeditarea – cu o ură ascunsă de un zâmbet ce este nu zâmbet, ci rictus satanic – trădării intereselor mari ale naţiunii (vezi tratatele cu URSS, Rusia şi Ucraina), transformarea ţării într-un câmp al jafului cu legea în mână. Şi totuşi, Ion Iliescu, căci la el mă gândesc, trăieşte, înfloreşte, prosperă, scrie cărţi, dă sfaturi ca un veritabil pedagog politic al naţiunii... Ce ruşine! Ce nenorocire! Într-o lume politică ca a noastră, roasă până la os de minciună, necredinţă, trădare, dispreţ fată de om şi destinul său, scriitorul este obligat să fie, înainte de toate cetăţean, iar nu să experimenteze stilistic.

6. Literatura – la frontiera mileniului III. Din această perspectivă cum apare, pentru dvs., literatura română contemporană?
6. Ca o mare necunoscută. N-am întâlnit încă voci care să mă cutremure. În ceea ce mă priveşte, rămân ataşat scriitorilor din trecut. Şi care au fost, toate, mari conştiinţe. Ai nevoie de literatură în măsura în care nu poţi trăi fără ea. Or eu nu pot trăi fără L. N. Tolstoi sau F. M. Dostoievski, nu pot trăi fără Balzac sau Eminescu, nu pot trăi fără J.  Steinbeck, M. Preda sau Italo Svevo etc, dar pot trăi fără Ana Blandiana, Nicolae Breban sau Adrian Păunescu…

7. Credeţi că există un timp anume pentru creaţie sau este vorba despre un anumit „program” al scriitorului? La ce lucraţi în prezent?...Pe când o nouă carte?...
7. Există un timp al creaţiei doar atunci când înţelegi că te sufoci dacă nu scrii, când simţi că nu poţi continua să trăieşti dacă nu împărtăşeşti semenilor tăi gândirea ta, sufletul tau. În afara acestei nevoi vitale exerciţiul creaţiei, în ciuda oricăror contraargumente, devine unul cu totul inutil.
Împreună cu Ciprian Voloc încheiem volomul trei din „ Exorcismul Tăcerii” pe care îl vom scoate peste câteva săptămâni, am gata un studiu despre revista „Viaţa Românească”, de asemenea lucrez greu şi fără nici o bucurie la o carte despre dimensiunea politică a vieţii şi operei lui Titu Maiorescu, la care adaug o alta numită „Personalităţi ale românilor din Ucraina”. Aştept să mă eliberez de aceste obligaţii spre a vedea încotro o apuc. Doar dacă, vorba monşerului, timpul va mai avea răbdare...

Dorohoi, 2007

Faculataiv :
7 + UNU. În contextul celor afirmate, pentru a avea un dialog mai direct cu cititorii noştri, selectaţi din opera dvs. un text care, în linii mari, generale, să vă reprezinte. Vă mulţumesc pentru înţelegere.

              UN OSTRACIZAT: IISUS DIN NAZARET.
              DESPRE ACTUALITATEA MESAJULUI SĂU.

Oricât de multe exemple de dăruire/sacrificiu identificăm, atunci când tragem linia, concluzia nu poate fi decât negativă: fapta, dacă nu este generală/universală, se pierde, nu în anonimat, ci în marea indiferenţă, tot universală. Înţeleg bine că tot ceea ce se raportează la om (istorie, religie, cultură, morală, etc.) sau, mai bine zis, toate acestea, la care omul se raportează, sunt, într-o măsură covârşitoare, ficţiuni; sau, dacă nu ficţiuni, raportări convenţionale. Fratele meu, Jan, nu demult, într-o convorbire transatlantică ceva mai lungă, mi-a vorbit despre viaţă - mai exact, ceea ce noi denumim drept viaţă - ca despre o insuportabilă eroare. Sunt de partea fratelui meu, iar a-mi detalia poziţia nu vreau să o fac. De un timp îndelungat omenirea se tot afundă în murdărie; toate credinţele (în afara uneia) se destramă sau se complac într-o ruşinoasă dependenţă, de formă; spiritul fraternităţii autentice şi active a murit de mult; destrăbălarea generală, sub toate aspectele, e demult un fapt împlinit; bunul plac, plăcerile de orice fel (toate de o josnicie inimaginabilă), cruzimea indiferenţei au îngropat definitiv Spiritul; preţ nu mai are Suferinţa, Jertfa şi Dreptatea, ci doar aurul şi tot ce ţine de el; fiecare doreşte să aibă ceva, iar dacă are acel ceva i se pare puţin, vrea mai mult. Nimeni nu este mulţumit de/cu ceea ce are; vrea, dacă se poate, totul. Pe semenul său nu-l mai recunoaşte de semen decât rânjind. Lăcomia nu mai are limite, iar cei ce flămânzesc de absenţa pâinii cea de toate zilele au devenit şi mai mulţi. Această stare universală îmi dovedeşte definitiva rătăcire a comunităţii umane, în ansamblul ei, rătăcire provocată de o alegere greşită, în plan existenţial. Căci, în absenţa impunerii şi practicării unei etici anumite, oamenii aleg greşit, aleg după bunul lor plac sau nu ştiu ce să aleagă. O comunitate nu poate trăi, în interiorul vreunei morale, în absenţa rigorii. Iar rigoarea etică este posibilă doar dacă omul înţelege că va fi pedepsit, de nu o respectă. În absenţa fricii de pedeapsă, omul justifică/alege orice comportament, numai să se plaseze în afara sau la periferia moralei. Avem absolută nevoie de un Mare Inchizitor, dar ideal ar fi ca acesta să fie conştiinţa. Dar Conştiinţa îi este dată omului şi pentru a se disculpa/justifica de greşeală. Recunoscând greşeala, acţionăm nu spontan, ci conform unui imperativ moral (impus, dar ulterior liber asumat). Nu aşa stau lucrurile când vorbim de comunitate. Când tradiţia încă era vie, impunea fiecăruia o rigoare etică/religioasă despre care comunitatea ştia că o ajută să se perpetueze. Vremurile din urmă au lovit tradiţia chiar în inima ei, aducând-o în pragul disoluţiei.
        Dezordinea absolută, în sens moral, poate fi explicată şi prin distrugerea tradiţiei. Distrugându-ne tradiţiile, ne-am distrus şi sistemul moral clădit în timp; căci morala nu este instinctuală, nu se edifică peste noapte, nu este rezultatul unor instituţii, fie ele şi geniale, ci efectul elaborat/verificat pe care cutumele le au în viaţa comunităţii. În ciuda excelentei tale argumentaţii, cred că actul moral nu poate fi spontan. Spontan este animalul de pradă, obligat să-şi astâmpere foamea sau să-şi satisfacă nevoia de a ucide. Dacă ai avea dreptate (că actul moral este unul spontan) singurele cu adevărat morale ar fi femeile şi animalele, deoarece ele sunt cu adevărat spontane, la modul absolut. A crede aşa ceva (adică că toate femeile pot fi morale) se constituie în cea mai grea blasfemie, la adresa lui Dumnezeu. Actul moral, prin excelenţă, este acela (ai mare dreptate) ce te împiedică, sub orice formă, să faci rău semenului tău. Or, după opinia mea, dacă am acţiona spontan/instinctual nimeni n-ar mai cruţa pe nimeni. Observ că nu eşti de acord cu punctul meu de vedere, cu privire la Calvin şi „tirania” sa. Sunt încântat că ai altă poziţie. Eu continui să cred că, dacă un om sau o comunitate se raportează la Dumnezeu, dar această raportare nu se regăseşte şi-n comportament, trebuie ca cineva să oblige/impună rigoarea etică necesară, chiar şi prin pedeapsă şi restricţii, deoarece, deseori, în domeniul moralei, pedeapsa este o binecuvântare cerească. Numai că istoria comunităţilor umane ţine de alte legi, iar accidente, atât de benefice, ca cel al Genevei de la mijlocul secolului al XVI-lea, sunt rare. „Nu poţi avea o morală, dacă nu trăieşti în interiorul unei adevărate religii”… (H.R.Patapievici, “Omul recent”). Ei, cum ştim când şi dacă trăim în interiorul unei religii adevărate? Făcându-ne, oare, cruce sau bătând pământul, cu capul, de cinci ori pe zi, aşa cum fac şi cei care trăiesc în fărădelegi şi minciună? Sau acceptând, chiar şi prin impunere, un anume comportament, compatibil cu dezideratul pe care-l urmăreşti? Ideal ar fi ca însuşi individul, dacă se crede adept al unei religii, să-şi impună sieşi restricţii etice, în acord cu credinţa sa.
        Două exemple îmi dovedesc valoarea restricţiilor de natură etico-religioasă. Primul este al lui Blaise Pascal. Acesta, după noaptea în care a trăit revelaţia, a hotărât să impună un tratament neiertător trupului său. Hrană, cât să nu moară. Apă, atât cât avea nevoie. Vorba, scurtă şi rară. Gândul, doar la Dumnezeu şi la fiul său, Iisus. Fapta, doar pe măsura gândului. Nu şi-a mai permis nici o frivolitate, nici un zâmbet gratuit. Ne-a lăsat, ca mărturie a credinţei sale neprefăcute, „Cugetările” sale esenţiale (pe care le am de la tine; uitând să-ţi mulţumesc, o fac acum). Iar după ce a murit, apropiaţii săi i-au găsit mijlocul trupului încorsetat de un brâu aspru, cu ţinte metalice, aplicat direct pe piele.
        Al doilea exemplu (pentru mine la fel de grăitor) este cel al lui L.N.Tolstoi. La începutul anilor ’80 ai secolului al XIX-lea marele scriitor îşi trăia, din greu, criza sa spirituală. A mărturisit adesea că nu ştia cum să o depăşească, că s-a gândit şi la sinucidere, ca la o soluţie. Şi-a făcut publice gândurile sale. Refuza să mai fie servit de slujitori. Îşi crea încălţămintea proprie cu mâinile sale. Ara şi cosea ca un mujic. Voia, spre marea disperare a soţiei sale, Sofia Andreevna, să renunţe la avere, pe care o ura profund. Împreună cu pelerinii, a luat băţul în mână, căutând cu toată fiinţa sa un alt mod de viaţă. Iar biserica rusă a fost dezgolită, prin gândurile sale făcute publice, de orice travesti, arătându-i-se drept ceea ce este orice biserică: o instituţie lipsită de substanţă religioasă, o impostoare. Rezultatul poziţiei lui Tolstoi a fost pe măsura aşteptărilor: Biserica l-a excomunicat pe marele scriitor. Dar nu acesta este exemplul legat de Tolstoi, ci altul. Ivan Turgheniev, după una din lungile sale şederi la Paris (era înlănţuit de o franţuzoaică - ce slăbiciune!), a trecut, pentru câteva zile, pe la Iasnaia Poliana. Şi, pentru a arăta familiei lui Tolstoi că este un om la „modă”, că nu trăieşte degeaba la Paris, într-o zi le dovedeşte „modernitatea” sa prin ultimul stil de dans apărut, atunci, în capitala franceză, can-can-ul, ţopăind prin faţa asistenţei încântate. Scălâmbăielile lui Turgheniev l-au mâhnit, scârbit profund pe L.N.Tolstoi, după cum notează el în „Jurnal”. Pentru că am ajuns, chiar şi fugitiv, la L.N.Tolstoi, nu ezit să subliniez poziţia sa despre Biserică, exprimată prin gândurile unui personaj din romanul său „Învierea”, Nehliudov, poziţie pe care o împărtăşesc: „Nici unuia dintre cei de faţă, începând cu preotul şi directorul şi sfârşind cu Maslova, nu-i trecuse prin minte că acel Iisus, al cărui nume îl pomenise preotul de atâtea ori cu glas şuierător, preaslăvindu-l prin tot felul de cuvinte ciudate, era împotriva a tot ceea ce se petrecea aici: era împotriva nu numai a acestei vorbării fără rost şi a vrăjitoriei pângăritoare, pe care o făceau preoţii-învăţători cu vinul şi cu pâinea, dar a interzis în chipul cel mai hotărât oamenilor să numească învăţători pe alţi semeni de-ai lor; le-a interzis să se roage în biserici, poruncind să se roage, fiecare, în singurătate; a interzis bisericile chiar, spunând că el a venit să le dărâme, şi că trebuie să te închini nu în biserică, ci în suflet şi în adevăr; şi, mai ales, a interzis nu numai judecarea oamenilor şi întemniţarea lor în închisori, chinuirea, înjosirea şi canonizarea lor, aşa cum se făcea aici, dar a interzis orice silnicie asupra oamenilor, spunând că el a venit să dea celor înrobiţi libertatea. Nici unul dintre cei de faţă nu-şi dăduse seama că tot ceea ce se petrecea aici (în închisoare, n.n) era cea mai mare pângărire şi batjocorire a lui Christos însuşi, în numele căruia se făceau toate acestea. Nimănui nu-i dăduse prin gând că crucea aurită, cu medalioane smălţuite la capete, cu care ieşise preotul şi pe care o dădea tuturor să o sărute, nu era altceva decât simbolul uneltei de tortură, pe care pătimise Iisus tocmai pentru că interzisese tot ceea ce se făcea acum aici în numele lui. Nimănui nu-i trecuse prin cap că toţi aceşti preoţi, care îşi închipuie că, mâncând pâine şi vin, mănâncă şi beau trupul şi sângele lui Christos, într-adevăr mănâncă şi beau trupul şi sângele, prin faptul că nu numai că-i înşală pe , cu fiinţa cărora s-a identificat Christos, dar îi lipsesc de cel mai mare bine şi-i aruncă în chinurile cele mai crunte, ascunzând oamenilor acel adevăr pe care l-a adus el pe pământ”. (L.Tolstoi, „Învierea”, Ed. a II-a, p. 161-162).
        Din câte cunosc, eşti un bun cunoscător al creştinismului, aşa că, a continua discuţia, pe această temă, ar fi, din partea mea, un fapt riscant, recunoscând superficiala mea cunoaştere a problemei. Şi totuşi, tocmai pe acest Iisus, căruia tu i-ai desluşit „contradicţii grave” şi „lipsă de coerenţă”, l-a urmat, după atât de lungi ezitări, Maica Tereza. Ea nu a găsit în cuvintele lui Iisus nici contradicţii, cu atât mai puţin semne de confuzie. A înţeles că Iisus a poruncit să-ţi iubeşti şi să-ţi slujeşti aproapele, îndeosebi pe cel umil, şi, ascultându-i porunca, l-a iubit şi slujit pe aproapele său căzut în nenorocire. Dar exemplul său rămâne singular. Ar fi nevoie de câteva milioane de Maica Tereza pentru ca cei umili şi dezmoşteniţi să dispară. Chiar dacă instituţiile create de ea continuă să existe şi după moartea sa, tot nu-i de ajuns; numărul celor oropsiţi şi uitaţi, şi de oameni, şi de Dumnezeu, este şi mai mare, căci bogaţii lumii îi ajută pe cei nenorociţi doar cu ce le scapă printre degete, şi cu nimic mai mult. Am să dau drept exemplu felul în care s-au purtat, imediat după 1989, cu Maica Tereza, cei care au preluat, prin crimă şi minciună, puterea, în România. În 1990, Maica Tereza a sosit la Bucureşti pentru a-şi întemeia şi la noi filiale ale instituţiilor sale, spre a-i ajuta pe cei fără de noroc. Timp de trei săptămâni a tot încercat să-l vadă pe Petre Roman, dar acesta n-a primit-o. Ministrul Sănătăţii de atunci, având treabă pe la Petre Roman, a zărit-o pe Maica Tereza în anticameră, şi, recunoscând-o, i-a facilitat întâlnirea cu „revoluţionarul” cel mare din decembrie 1989. Care a fost rezultatul demersurilor sale pe lângă Petre Roman, nu ştiu. N-am auzit de existenţa vreunei filiale, în România, a instituţiilor caritabile ale Maicii Tereza. Dacă, la Bucureşti, Maica Tereza a aşteptat trei săptămâni pentru a-l vedea pe şeful guvernului, la Moscova, în două ore, Boris Elţîn a primit-o, a îmbrăţişat-o, i-a găsit şi sediu (era să zic „locaţie”, că tot e la modă cuvântul). Tot în legătură cu Maica Tereza este folositor să amintesc că, atât timp cât a trăit, a călătorit gratuit pe toate liniile aeriene din lume, cu excepţia TAROM, ce a obligat-o să-şi plătească călătoriile! Această ruşine a fost posibilă la poporul ce se crede creştin de două mii de ani, după cum se tot umflă în pene popimea, şi care o are drept “ocrotitoare”, chipurile, pe Maria, mama lui Iisus!!!
           Exemplul Maicii Tereza te contrazice totuşi în modul cel mai direct, după cum, se pare, recunoşti tacit şi tu, într-un final. Sunt sigur - şi în aceasta văd eu riscul unor contraziceri sterile, inutile, cu tine - că tu nu poţi crede pe nimeni, cu excepţia rezultatelor, concluziilor pe care le identifici uzând de logica ta implacabilă. Pui prea mare accent pe claritatea unor texte, care trebuie să fie ori/ori, şi care să nu conţină semne de întrebare, făcând abstracţie de faptul că un mesaj, precum cel al lui Iisus, a fost exclusiv oral, iar cei ce l-au notat, au făcut-o mai târziu; aşa se explică unele inadvertenţe, prin redarea greşită, trunchiată, a cuvintelor sale, de către evanghelişti, şi nu dintr-o confuzie a spuselor Nazarineanului. Cei care au vrut să creadă în El au depăşit orice ambiguitate textuală, dificultăţile pe care le-au întâmpinat, rareori depăşite, ţinând de cu totul altă natură: cum să trăiască după învăţătura sa, cum să-şi înfrângă propria natură sau să-şi depăşească limitele, barierele pe care le construieşte, mereu, aceeaşi natură, în drumul spre eliberare. Aşa simt eu: oricine crede, oricine are siguranţa credinţei sale, devine un om cu totul liber. Aici, adică în neputinţa de a crede, găsesc eu drama fiecărui individ. Diferenţa este dată de motivul (de motivele) care îl împiedică pe acel cineva să creadă.
         Nu vreau deloc să refuz a vedea lumea în care trăiesc aşa cum se dezveleşte ea ochilor noştri. Ei bine, această lume, nu de credinţă este ea însetată, nu de argumente şi dovezi despre rostul credinţei în viaţă, nu, ea are nevoie doar de plăceri de orice natură (pe care, spre marea mea surprindere, tu le justifici), divertisment, averi, poziţii sociale, aşa-zisă glorie, laudă de sine, punere în „valoare” a calităţilor proprii, „fericire” şi „iubire” ordinare, răzbunare pe semenul său, etc. Nu Iisus şi învăţătura lui sunt de vină dacă creştinismul, recunosc şi eu, se află într-o clară cădere liberă, ci demonizarea lumii, de la un capăt la altul. Credeam, mai cred încă, că Dumnezeu a fugit dintre oameni, sau, mai bine zis, a fost izgonit din lumea aceasta, înlocuit fiind cu tot felul de surogate ce-i poartă, în batjocură, numele. Numai eu ştiu povara grea, îndelungată, a puţinei mele credinţe şi a ambiguităţii în care mă complac, în relaţia cu Dumnezeu (pe care am disperat să-l mai caut, altundeva decât în mine). M-am întâlnit, în octombrie 2004, după 28 de ani, cu o femeie (pe care în adolescenţă am iubit-o), cu totul întâmplător. Era într-o joi, iar eu plecam spre Dorohoi, dinspre Tătărăşeni, cu autobuzul de 17, iar ea spre Bucureşti. Eram numai noi doi, în maşină, şi până la Dorohoi am tot vorbit, repede şi amestecat. Ea m-a întrebat, printre altele, cu ce mă ocup; i-am răspuns că tot îl caut pe Dumnezeu şi nu reuşesc să-l găsesc nicăieri. Atunci ea mi-a pus un deget pe frunte zicând: „Cum poţi spune aşa ceva, Dumnezeu este aici, în tine”. Aşadar, ea ştia, probabil de o viaţă, unde poate fi găsit Dumnezeu, iar eu nu ştiu… Sau, ştiam, dar refuzam să recunosc că sunt şi eu, ca toţi, sub puterea unor forţe care n-au nici o legătură cu ceea ce, fariseic, zic că tot caut.
          Aşadar, cum să-l identificăm pe Dumnezeu, cum să-i desluşim chipul, dacă este adevărat că se află în noi? Dacă Dumnezeu poate fi găsit în om, de ce lumea se lasă demonizată? Este Dumnezeu absent, sau, mai bine spus, l-au izgonit oamenii pe Dumnezeu, din lumea lor? Aşa se pare, iar motivele acestui infinit şi perpetuu deicid eu nu pot să le desluşesc. Prin anii '70-'80 s-a bucurat de răspândire şi aprecieri un film de Fr. Truffaut, „Fahrenheit 451”, F451 fiind temperatura la care arde hârtia. Filmul ne avertiza că sunt posibile societăţi în care cărţile vor fi izgonite, iar cei ce doresc să citească cărţi vor fi vânaţi. Cerberii din film reuşeau să găsească orice carte ascunsă, iar cel ce călca ordinul de a nu citi era imediat arestat. Sigur că filmul lui Truffaut făcea trimitere directă şi la sistemul totalitar comunist ce părea, atunci, nemuritor. Ceea ce vreau eu să spun, cu acest exemplu, este că, în ciuda certei sălbăticiri, degradări, demonizări a lumii, mici insule umane, ce se identifică cu adevărat cu învăţătura în care cred, fie ea a lui Iisus, Buddha, Zarathustra sau Shiva, Brahman etc., vor şti că nu erudiţia şi hipercriticismul pot fi soluţiile de care au nevoie, nu căutarea cuvântului revelat autentic, căci, înţeleg ele, nu există cuvinte care să poată cuprinde adevărul. Şi-atunci, aceşti iniţiaţi, crezând, trec la faptă, împuţinând suferinţa şi răul din lume, negândindu-se o clipă la ei şi la răsplata ce o vor primi. La mine, în Havârna, este un bărbat protestant, săpător şi făcător de fântâni, Bordeianu, care, la începtul anilor ’90, a ajutat pe mulţi aflaţi în suferinţă. A înzestrat şi măritat fete sărace, dar cinstite; a construit fântâni, a dat, în stânga şi în dreapta, hrană, celor care aveau nevoie. Cu ani în urmă, interesându-mă, cu discreţie, de el, cineva mi-a spus că, după ce acest om mare şi drept s-a întors dintr-una din călătoriile sale caritabile, şi-a desfăcut mâinile neputincios, zicând: „Sunt prea mulţi săraci! Eu nu am putere să-i ajut pe toţi!”. Ei bine, cazul pe care tocmai l-am pomenit este rarisim, dar el ar putea, dacă s-ar generaliza, împuţina suferinţa şi reclădi o fraternitate activă, şi nu doar afişată, cum se petrece de cele mai multe ori.
          Maica Tereza n-a vorbit doar, făcând, după cum ştim, mărturia iubirii de oameni, ca semn tare că, iubind şi slujind oamenii, ea îl iubeşte şi slujeşte pe Iisus. Dar, pentru a-i ajuta pe oameni trebuie, înainte de toate, să-i iubeşti; adică, nu să iubeşti orice fel de om, zic eu, ci doar pe cel aflat în nevoie şi suferinţă; căci Iisus a venit nu pentru aşa-zişii puternici ai acestei lumi, nu pentru scârnăvia ce nu se mai satură de propria sa măreţie, de averi dobândite prin hoţie, ci pentru cel doborât de disperare şi scârbă, de singurătate şi boală. Ce mai trebuie ca să-ţi ajuţi aproapele, sau chiar să-l iubeşti? Nae Ionescu zice şi crede că iubirea de aproapele nu este posibilă dacă omul nu se iubeşte pe sine! Aşadar, crede filosoful român, în secţiunea “Iubeşte-ţi aproapele ca pe tine însuţi”, din al său “Curs de metafizică”, iubirea semenului pleacă din prea multă iubire de sine! Nu ştiu dacă am înţeles corect gândul lui Nae Ionescu, dar prostie mai mare, cred, nu mi-a fost dat să citesc. Dacă iubirea de sine s-ar constitui într-o condiţie a iubirii aproapelui atunci noi am trăi, fără să ştim, încă de la geneză, într-o lume perfectă!!!
         Nu vreau să mă tot repet, dar una din cauzele căderii noastre izvorăşte tocmai din prea multa iubire de sine. Nae Ionescu se referea, probabil, la omul capabil de sforţări perpetui, eugenice, în urma cărora să se producă translaţia iubirii, de la mine către tine, de la noi către voi, etc. Poate fi vreun adevăr ascuns şi aici… Înţeleg bine că trebuie să încetez de a mai vorbi despre Iisus şi învăţătura sa. O fac popii zilnic, gâlgâind şi plini de sine. Revin, reafirm opinia că doar vorbele, într-o cauză aşa de gravă, sunt cu totul insuficiente. Dacă simt neputinţa de a făptui, în direcţia marilor Lui îndemnuri, nu-mi rămâne decât soluţia retragerii în sine; o retragere dominată doar de memorie şi chinurile ei, controlată şi luminată de întâlniri/reîntâlniri cu spiritele autentice ale culturii; o retragere benevolă, dar supusă continuu unor remuşcări atroce, provocate de acuta prezenţă, mereu reînnoita amintire a marilor greşeli înfăptuite cu voie sau fără de voie; Gabriel Liiceanu (în „Uşa interzisă”) crede că remuşcarea este cea mai grea pedeapsă pe care şi-o dă orice individ moral; că remuşcarea „este una atât de cumplită încât, în faţa lui Dumnezeu, ea face superfluă orice pedeapsă”. Dacă filosoful român are dreptate, încă nu-i totul pierdut. Înţeleg bine că lumea, aşa cum este ea clădită, structurată, poartă în sine germenii unei viitoare derapări într-un haos, într-o barbarie care nu va putea fi nici pe departe comparată cu vreo altă epocă din istorie. Înţeleg bine că omul, după toate semnele, nu are nevoie deloc de morală, cu atât mai puţin de a-l căuta pe Dumnezeu. El se mulţumeşte doar cu surogate, cu fantoşe. Acceptăm să trăim într-o lume în care imoralitatea nu este percepută drept ceea ce este; ascundem mereu de noi înşine şi de celălalt adevărata faţă a sufletului nostru; acceptăm, fără prea multe întrebări, că banala etică duminicală se constituie în singura formă de morală.
          Uităm, tot timpul, ignorăm că Iisus nu s-a jucat deloc cu vorbele şi că a murit, pentru adevărurile sale. Moartea şi învierea lui Iisus au devenit prilej de bâlci pentru toţi (mai vârtos pentru popime), ocazii prin care specia se dedă dezmăţului şi mai frenetic. Îl ucidem, în fiecare clipă, pe Iisus, cu indiferenţa noastră câinească, rostind vorbe precum „iubire”, „credinţă”, „Dumnezeu”, „dragoste”, neînţelegând că suntem, după felul în care trăim, obligaţi să ne pecetluim buzele, când trebuie să rostim aceste cuvinte. Semenul nu ne mai este frate, fratele nu se mai poartă ca un frate, suferinţa atâtor fraţi şi surori ne lasă rece, jertfa nu mai are, cu adevărat, nici un preţ, şi nici nu mai este răscumpărată. Am devenit dependenţi şi fideli nu firii noastre interioare adevărate, ci opiniei publice, căreia-i sacrificăm totul. Ne travestim mereu, ca să „dăm” bine în ochii celorlalţi, crezând că identitatea noastră reală este doar aceea pe care o avem în ochii celor de lângă noi. Judecătorul nostru, până la Dumnezeu, nu ne mai este conştiinţa, ci opinia publică; trăim într-un aer irespirabil, în care cloaca zilnică este înfrumuseţată precum o curvă ordinară. Acceptăm orice compromis, de orice natură ar fi el, numai să ne fie nouă bine sau să dobândim odiosul profit. Nici o tragedie, oricât de amplă, nu ne mai impresionează. Ne adăpăm sufletele, zilnic, zilnic, din apă mocirloasă, urât mirositoare, dar ne simţim ca nişte îngeri. Cât timp va mai stăpâni murdăria minciunii şi trufiei peste vieţile noastre, nu ştiu. Ştiu bine, însă, că timpul se accelerează şi că vom deveni, noi înşine pentru noi înşine, o problemă şi mai gravă decât suntem, provocându-ne, cu bună ştiinţă, un colaps general, pe care nu avem puterea de a-l evita. Iar pe Iisus, dacă nu au reuşit, timp de două mii de ani, să-l ucidă şi să-l îngroape definitiv, marii interpreţi de texte, marile „minţi” filosofice, îndeosebi Biserica cea universală şi mincinoasă, nu-l vor ucide nici vremurile ce vor veni. Se va ascunde, va supravieţui doar în inima omului împovărat de suferinţă, dar însetat, veşnic, de iubire şi lumină curată. La fel cum nu va muri nici unul dintre marii creatori de coduri morale, deoarece, mereu, vom fi determinaţi, chiar şi fără voia noastră, de a opta, în plan etic. Dar, pentru a opta în această chestiune, vital este să ştim sigur că putem deosebi binele de rău. Binele îl considerăm, fiecare, drept ceea ce ne adaugă nouă mulţumire, iar răul, invers. Binele meu nu poate fi universal, dar răul meu este şi al tău, al tuturor. Iar răul s-a lipit de om şi de istoria sa, devenind marele complice, marele făcător şi distrugător de destine. Dramatic, pentru ultimul secol, a devenit faptul că răul a fost vopsit în culori pe care milioane de oameni le-au urmat, murind sau fiind ucise pentru el. Pentru a izgoni răul din noi, dar şi din istorie, suntem obligaţi să ne uităm în oglindă, să recunoaştem, fără cruţare, ceea ce suntem: o specie schilodită, incapabilă să dea un răspuns pozitiv provocărilor mereu prezente ale Răului. Acesta ar fi primul pas, dar cel mai important: o recunoaştere de sine profundă, a tuturor, în baza căreia să fim siguri de ceea ce suntem capabili, atât în bine, cât şi în rău. Abia după aceasta putem să ieşim din rătăcire, apoi să păşim pe un drum sigur şi drept. Dacă vom avea voinţa şi puterea de a ne elibera de rău, dacă vom depăşi întunecata cădere de azi, nu ştiu… Ştiu, însă, că trebuie, cu orice chip, să încercăm. Iar dacă nu vom reuşi, doar noi să ne fim acuzatori şi judecători neiertători, lăsându-l deoparte pe Dumnezeu, cu atât mai mult cu cât, având atâta timp pentru noi, ni l-am irosit, maimuţărindu-l zilnic. (« FRAGMENT DIN “EXORCISMUL TĂCERII”)

Dorohoi, 2011
                               


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu