O
trilogie despre „Provincia memoriei”
Dacă istoria noastră nu se schimba radical prin
evenimentele însângerate din decembrie ’89, generaţia optzecistă – mai mult
decât generaţia războiului, recuperată într-un târziu – putea să devină o generaţie pierdută. Întrucât numeroşi
scriitori lansaţi/afirmaţi în revistele şi cenaclurile studenţeşti ale anilor
1970-’80 ar fi rătăcit şi acum prin provincii, găsindu-şi refugiul provizoriu
în tăcere/izolare/visare/revoltă mocnită, ca modalităţi de exil interior. Unul
dintre poeţii întârziaţi – ca mulţi alţii, inclusiv prozatori şi critici – este
Petruţ Pârvescu, născut în Sudul oltean (într-un sat cu denumire anecdotică,
Păcala), dar exilat în Nordul bucovinean, la Dorohoi, spre a se stabili finalmente
în Botoşani-ul eminescian. Deşi a frecventat în timpul studenţiei (1981-1985)
cenaclurile bucureştene, intrate deja în istoria literaturii, Cenaclul de Luni, Juventus şi Universitas, a debutat editorial foarte
târziu, în 1995, cu o culegere rotundă, gândită ca atare, Câmpia cu numere. Urmează iarăşi un răstimp de tăcere – sau de
căutare a tonului -, întreruptă în 2003 cu o culegere de imnuri (chiar aşa
denumită, Imnele tăcerii), în care
formula imnică este deviată în haiku. După acest interludiu de exerciţii
formale, poetul revine – la un deceniu distanţă – în perimetrul provinciei sale
imaginare, cu două volume ordonate pe aceeaşi filieră tematico-structurală,
ambele publicate în anul 2005. Sub genericul preluat ca efigie personală, Câmpia cu numere, cele două grupaje
unitare sunt subintitulate în paranteză Geometria
visului şi A opta zi.
În antologia de autor cu acelaşi titlu, dintr-o
colecţie de consacrare, „OPERA OMNIA – Poezie contemporană” (Ed. Tipo-Moldova,
2011), Petruţ Pârvescu reordonează cele trei grupaje în jurul metaforei
spaţiale definitorii, fără prea multe modificări de compoziţie. Aş remarca doar
că Prologul din A opta zi este poziţionat acum în fruntea trilogiei, iar poemul
titular al altui volum, Gesturi
aproximative (datând din acelaşi an, 2005) deschide partea întâi, Prima zi. Un alt Prolog care prefaţa Geometria
visului, cu subtitlul Gloria,
este retopit în poemul din deschiderea efectivă a grupajului, Singurătatea numerelor. Sunt mici
corecţiuni efectuate cu scopul omogenizării discursului poetic şi al
accentuării constantelor sale. Pentru a contura un univers simetric prin
altoirea imaginilor peste concepte, cum se enunţă programatic şi cvasi-ermetic
în prefaţa cu denumire arhaică: „ahoe / prieteni / a venit vremea să
mărturisesc / între o zi şi altă zi noaptea zilelor // lumi / pe care noi
venind aici le-am găsit şi /le-am lăsat tuturor moştenire / prin câmpia
numerelor hălăduind în voie / toată pădurea lichidă a visului geometric / am
văzut / şi am auzit / prin peretele lumii desfrunzirea stelară // străin ca şi
voi / am hotărât atunci să-mi deschid sufletul şi să încep / bâjbâirea solemnă
pe răbojul din palmă / în toate clipele acestei vieţi / vă vorbesc despre clipa
de-acum / şi următoarea / bucuros de a crede limita acestei disertaţii / la
marginea trupului ca un proscris dincolo de concepte”.
Chiar dacă amânarea debutului l-a îndepărtat pe
Pârvescu de calendarul generaţiei sale, cred că acest interval de tăcere a fost
de bun augur pentru configurarea poeticii personale. Cumulând asiduu lecturi şi
experienţe, el a ajuns la cunoaşterea de sine în profunzime care i-a permis
să-şi edifice constructul poetic omogen. Conferindu-i autonomie şi
individualitate prin compunerea unei trilogii cu premise genetice. Partea întâi
a trilogiei Câmpia cu numere,
intitulată simplu Prima zi,
constituie treapta de iniţiere şi de tatonare, uneori stângace, a discursului
propriu generat prin stratificări de ordin livresc. Aşa se face că poetul simte
nevoia să se raporteze la repere literare sau filosofice sigure – mai cu seamă,
la nivelul ideologiei poetice -, flancându-şi textele cu motto-uri şi epigrafe
preluate de la Ezra Pound, Nietzsche, Georg Trakl, Hölderlin, Schopenhauer şi
Dostoievski. Epigraful din Cantos-urile
lui Pound care deschide Prima zi indică,
fără rezerve, filiaţia poetului optzecist care apelează frecvent la fluxul
conştiinţei şi aluzii livreşti. Lângă Pound trebuie aşezat, însă, maestrul
autohton Arghezi, urmat în direcţia imaginii şocante, a limbajului desferecat
şi a predispoziţiei ludice. În celelalte două grupaje, referinţa paratextuală
se reduce semnificativ, ca semn al delimitării de modele.
Conceptul poetic (metaforic) în jurul căruia e
focalizată forţa imagistică, câmpia cu
numere, apare configurat în spiritul postmodernist al ambiguităţii şi al
eclectismului. La prima sugestie, câmpia numerelor este similară cu o tablă de
şah pe care s-a iniţiat, după Geneză, jocul vieţii, prin hazard sau calcul
deopotrivă („cineva a/ inventat tabla de şah câmpia cu numere pătrăţica celula/
bipedă centimetrul fluid punctul egal depărtat către toate/ zările deodată a
lucrat şase zile zile de lut…”). Dar CÂMPIA – cu majusculele autorului – este
şi „o realitate mai puternică decât visul” sau perimetrul de vânătoare a unui
„animal diabolic” care „stânjeneşte visul”. În altă parte, este rodul memoriei
ancestrale („când la periferia memoriei se înalţă imnuri ale/ salubrităţii
incendiind câmpia pe toate laturile deodată”) sau locul sacrificial asimilat
câmpului cu maci, în corespondenţă cu jocul existenţial: „se bat copii între ei
pe câmpul de maci se bat femeile/ între ele pe câmpul de maci se bat bărbaţii
între ei pe/ câmpul de maci se bat zeii între ei pe câmpul de maci/ până ce
câmpia cu numere devine bătătură până ce/ bătătura devine piatră până ce piatra
devine templu/ aceluiaşi zeu înălţat// în numele legii/ viaţa şi moartea îşi
dau mâna”.
În fond, câmpia
cu numere desemnează locul geometric al vieţii şi al morţii sau, la nivelul
conştiinţei individuale, locul interferenţei realului cu imaginarul oniric
aproximat cu aportul memoriei. Reprezintă, în aceeaşi măsură, punctul de
plecare şi punctul terminus al călătoriei spirituale a omului-idee în care se metamorfozează poetul. Şi, implicit, marchează
frontierele discursului: „câmpia cu
semne umede lucioase şi distanţele dintre rânduri viaţa şi moartea şnurul de
cânepă decolorat hotarul dintre haturi fluviul galben cu trestiile lui
gânditoare pestriţe înalte şi scunde dulci şi amare drepte şi plane cuiburi şi
fluturi”. Un discurs al depersonalizării
şi imposibilităţii de depăşire a condiţiei întru desăvârşire, culminând
cu perspectiva suprarealistă din poemul Natură
statică cu panseluţe şi clopoţei, conceput ca un scenariu dramatic în care
personajele anonimizate sunt numere ce ilustrează concepţia schopenhaueriană a lumii ca voinţă şi reprezentare.
Refuzându-şi utopia, poetul copleşit de pesimism nu crede decât în existenţa
câmpiei ca spaţiu al voinţei oarbe de a fi, cum sugerează în alt poem, Rugă fără patimă şi părtinire: „există
doar o câmpie undeva pe fundul cenuşiu al mării/ albe unde/ odată demult/
cineva a inventat numărul/ (printre cearceafuri umede fiecare aleargă în
spaţiul celui/ rămas liber fiecare cifră cât mai multe zerouri fiecare/ trup
cât mai multe direcţii// între brazde de carne aburind veselii amorţite
sclipesc în soare)”. În acest spaţiu existenţial alienant se regăseşte poetul –
în Addenda trilogiei – „egal/ prin
repetiţie/ bântuit de totemice vise/ în nord-estul singurătăţii noastre
colective/ nu sunt decât o celulă bipedă”, convins că gândirea sa integratoare
nu l-a condus spre ideal şi iubire, ci doar spre cunoaşterea sinelui: „nici
glorie/ nici femeia aceea/ num ai eu însumi/ o dimensiune repetabilă a visului/
prin pădurea lichidă a geometriei!...”
În chip manifest, poemul final al primei părţi din
trilogie, Lecţia de respiraţie, se
încheie cu o strofă ilizibilă, alcătuită din semne de punctuaţie (reluată în
partea a doua, în Singurătatea numerelor),
reclamând absurdul şi imposibilitatea comunicării. Înaintea strofei
indescifrabile se proclama, însă, pătrunderea în „câmpia” ermetică, înţeleasă
ca depozitar al istoriei şi al memoriei: ”ne mai rămâne câmpia cu
numere albă/ în care intrăm rând pe rând/ eu/ tu el ea/ noi voi ei ele// CEI
CARE CUNOSC POVESTEA ŞI-ŞI MAI ADUC AMINTE!”. Cum se vede (şi din celelalte
două părţi), Petruţ Pârvescu a asimilat organic lecţia avangardismului şi
experimentează pe cont propriu noi formule, într-un efort de re-descoperire a
formelor ideale (dar hibride), non-convenţionale. Sunt preluate, în acest mod creator,
procedee ale dadaismului, constructivismului sau suprarealismului. Optzecistul
neo-avangardist apelează pe filieră dadaistă – şi suprarealistă – la fonetica
abstractă (de genul: „vâââjjj vâââjjj vâââjjj/ plooosc plooosc plooosc”;
„tutankamon nero ţarul boris/ şi hâââ şi sâââ şi câââ”; „aa ĂĂ ee II oo UU”
ş.a.) sau la ortografia cu cifru simbolic(pe lângă scrisul cu minuscule), dacă
nu încifrare ezoterică: „AH/ (ne ziceam) mândri şi liberi în bantustanele
fericirii va/ veni EA z i u a a c e e
a în care o/ să-L întoarcem pe dos/ cu
JOSUL în SUS (…) / şi-o să-L bem/ până la OS”; sau: bĂ/ tU/ vOi ăIa de colo”
etc. Aşezarea convenţională în pagină este, de asemenea, bulversată în unele
secvenţe. Barocul, aş spune, devine forma predilectă de compoziţie.
Apoi, în spiritul constructivismului, se propagă
tehnicismul, văzând poemul ca o construcţie materială, de unde rezultă excesul
nominalizării. Expresiile tehniciste sau de limbaj specializat şi sintagmele
create, îndeobşte, oximoronic abundă în Cartea
cu numere până la limita abuzului. Câteva exemple: efluvii genetice,
trichineloza întâmplării, paharul cuacervatic, galactice lumi minerale, burduf
spongios biped, galaxiile disperării, amide cleioase, omoplatul umbrei,
parastasul speranţei, bantustanele îndestulării, atelaje descriptive, amfora
memoriei, covoare ale muţeniei, templu endocrin, neuroni aquatici,
spermatozoizi atomici etc. Dacă unele expresii sunt rebarbative, de apreciat
este, în schimb, tendinţa poetului de a evita truismele sintagmatice şi de a
revigora limbajul în stil simili-sorescian, prin detaşare ironică. Colajul, jocul, infantilismul mimetic sau
naivitatea trucată sunt cultivate cu aceeaşi deprindere experimentală. De la
Geo Bogza până la Gellu Naum, nimic nu este lăsat deoparte (cu expresii
reformate ale celui din urmă: „pohetul”,”pohezia”). Prin paradox (paradoxul
postmodernului), procesul asimilării este revăzut dintr-o perspectivă ironică
înspre finalul trilogiei: „AUD / ecouri dadaiste interferenţe futuriste repere /
programatice / sutiene ace brice şi alte desuuri pohezia contra / poheziei
integralism şi suprarealism în vecinătatea / avangardei / literatura
manifestelor iar în loc de concluzii / grăitori neaoşi de limbă modernă /postmodernişti textualişti autişti…”
În Cartea cu
numere se cultivă, în esenţă, prozaizarea şi geometrizarea conţinutului
poematic în spiritul autenticităţii. Dar poetul neo-avangardist ajunge
inevitabil în stadiul postmodern cu atitudinea lui de frondă pusă în sprijinul
subminării convenţiilor (literare / existenţiale) şi utilizarea procedeelor
(inter)textualiste în tentativa de generare a unui poem pluri-dimensionat. „În
visul fiecăruia arde câte o bibliotecă” – sună un vers emblematic. Intertextul
devine, astfel, modalitate de consolidare a limbajului poetic, cu sintagme preluate
(uneori, uşor modificate) din opera precursorilor, de la Eminescu până la
Nichita Stănescu: steaua singurătăţii,
neicuşorule, puicuşorule, joc uninominal secund, căci eu iubesc şi
flori şi buze şi morminte ( versul blagian e marcat cu italice în text,
sărind şi ochi), cronică de familie, viziune a
sentimentelor multiple, noduri şi
semne; şi alte altoiuri sintagmatice: cetatea soarelui, munci şi zile,
sărmanul yorick, metamorfozele realului, livada de vişini, bulevardul
victoriei, corabia lui caron, odiseea tăcerii, trestiile gânditoare etc. De
altfel, toate titlurile celor şapte poeme simetrice din ciclul Geometria visului sunt prelucrări de sintagme şi
concepte consacrate, în regimul evitării truismelor, mulate pe poetica proprie:
Singurătatea numerelor, Apocalipsa
mimetismului, Provincia memoriei, Erezii septentrionale, Discurs asupra
retoricii, Amalgamiada tăcerii, Requiem pentru învinşi, Poeme aproximative.
În chip inedit, poetul apelează la intertextul în registru parodic, cu funcţie
deconectantă, ca o coborâre voită în cotidianul degradant, fie că e vorba de
lozinci din timpul comunismului (de felul: „filigran ţesut în fabrici / şi din
perle de ogoare / din uzine…hidrocentrale / mândră salbă ţara are”) sau reclame
actuale, fie că se recurge la crâmpeie din texte folclorice(„În grădina lui ion
/ toate păsările dorm”; „roata morii se-nvârteşte / ţac ţac ţac”) sau zicale
bulevardiere.
În unele poeme, excesul de joc formal şi fantezii
lexicale creează impresia de gratuitate. Dar, în genere, predispoziţia
experimentală de tip avangardist şi plăcerea jocului textual fundamentează o
atitudine şi o viziune poetică specifice lui Petruţ Pârvescu, mărci ale
diferenţierii printre congenerii postmoderni. Rătăcind printre „biblioteci de
îndoială”, poetul nu mai percepe realitatea ca întreg definibil, ci o recompune
din fragmente, crâmpeie de imagini multiplicate spre a haşura „tărâmul”
inefabil: „un nod de iubire aleasă rodeşte / în pustia ta ca să-l dezlegi tu
multiplicând realul / şi să fii tu singurul stăpân al acestui tărâm inventat
când / imnul de slavă al celor învinşi / zace răpus pe scutul de aur cu care ne
iubim până la / sânge destrămarea // mai inventând câte ceva sub soare mai /
deschizând câte o fereastră / oarbă”. Anunţând „apocalipsa mimetismului”, el
reconstituie lumea, populată de „personaje nesigure”, din „lucruri mărunte”,
secvenţe disparate şi amintiri voalate recuperate „dintr-o provincie a memoriei
nelocuită”. Şi „timpul” şi „cântecul” apar iremediabil fragmentate. În atari
circumstanţe, noul poem – „poem întrezărit
printr-o fereastră improvizată”, cum enunţă în Discurs asupra retoricii – are contururi imprecise, întrucât nu mai
îndeplineşte rostul de a conduce către o semnificaţie coerentă şi univocă.
„Scriu mereu”, declară fiinţa poetică, dar adaugă: „şi golul se măreşte în urma
cuvintelor / undeva ocrotitoarea părere / multiplică realitatea / dintr-o
amintire care nu e a ta auzi ecouri târzii ignori / această libertate rătăcit
mereu în imagini”. Şi denunţă autoironic „lecţia de anatomie postmodernă” sau viaţa de hârtie: „alegoria contemplaţiei
o reprezentare trucată în / colecţia ta particulară pe rafturi pipăibile
cuvintele / mărturisesc / despre o legătură de sânge albastru despre o / rudă
colaterală realului // pe un răboj / însemn viaţa mea de hârtie / obsesia
visului îmbătrânit printre rafturile / prăfuite ale zilelor rămase necitite //
la intersecţia semnelor de punctuaţie vidul / acestui text rămas neterminat”.
Înstrăinat de sine, subiectul care scrie devine
nesigur şi precaut, fiindcă nu mai crede în capacitatea de a cunoaşte
integritatea universului într-o nouă configuraţie: „scriu / niciodată îndeajuns
de sigur / niciodată îndeajuns de târziu / mai mult din dragostea iubirii scriu
/ mai mult din ura iubirii / că acest strigăt va ajunge într-o zi până la voi
// vorbe – cuvinte / cuvinte – vorbe / vorbe vorbe vorbe // vorbe care nu au
formă / care nu au miros / care nu au culoare / care locuiesc alte vorbe mult
mai măreţe mult mai / profunde / prin faţa oglinzilor umbra unor obiecte // nu
a venit nimic pe lume cu noi prietene / t o t u l e r a
a c o l o ş i n o i
n u l – a m v ă z u t”. Lucrarea poetică este efectuată,
astfel, „cu aproximaţie”
, cu „gesturi aproximative”, în vecinătatea unor „fiinţe
aproximative”. Până şi memoria este aproximativă, iar viaţa nu poate fi decât
aproximată. În regimul absenţei unui
sens cert nu-i rămâne poetului decât visul complinitor: „între neputinţă / şi
umilire mereu sufletul de pază / acest loc comun al disertaţiilor savante / pe
marginea unui poem ratat // un exerciţiu repetabil / gestul / cu care atingi
privirea apoi tresari (spui) şi / ochiul meu de dinăuntru se scurge în ţărâna
altui vis”. Productul acestei gândiri prin aproximare va fi un poem neterminat, precum acest poem în
proză expediat către „un prieten necunoscut”, în registrul dedublării: „ce
plictiseală măreaţă mă trezesc pipăindu-mă îndelung în fiecare dimineaţă până
ce dau de mine azi sunt decis prietene ajuns la marginea trupului îţi scriu din
provincia unei memorii mereu fără identitate greu anevoie urcă gândurile pe
pagina asta mototolită printre atâtea vise şi dorinţe uite ca să nu pierdem
şirul evenimentelor să vorbim la început despre confuzie despre aproximarea
sexelor vorbirii despre pohezie…”.
„Câmpia numerelor” nu reprezintă, în ultimă instanţă,
decât opera „rescrisă reprodusă recreată”. Pentru că discursul poetic actual
derivă, fatalmente, din discursurile anterioare: „măsura şi ritmul unei
geometrii aproximative visul / unor fiinţe aproximative / care gândesc
aproximativ / care scriu aproximativ / departe de limba minunatelor graiuri //
cu mâna aceasta care / nu e a mea / ci este doar prelungirea altei mâini care /
la rândul ei nu ESTE ci ALTA scriu mereu altceva / decât gândesc în clipa de
faţă / mult / prea încet mult prea târziu / vocaţia migratoare a oricărei
disertaţii / proprietate a unui sistem estetic / care multiplică orizontul
acestei demult limitate / convingeri”. Mâna care scrie, în fapt, rescrie alfabetul poetic inventat de precursorii
modelatori. Iar poetul pare o reincarnare ideală, survolând cele „trei timpuri
obiective”: „Poetul / care din veac în veac / revine să spună câteva cuvinte”.
În tentativa sa de a conferi substanţă spaţiului
poetic în regim de naturaleţe – şi, implicit, corporalitate cuvântului -,
creatorul Câmpiei cu numere recurge
la memorie, mai ales în ciclul A opta zi.
În denumitele „cronici de familie” este reînviat universul copilăriei din satul
natal, umbrit de o melancolie abia reţinută, oricum reprimată cu ajutorul
limbajului frust: „în amurgul copilăriei mele când încă mai dospea rânza sub
pielea subţire şi lujerii de sânge trosneau sub bucile amiezii când îmi mijea
timidă şi leneşă mustaţa colilie sub tâmpla stângă a umărului drept şi ochiul
ager prindea definiţia umbrei urcam adumbrit de îndoială uliţa strâmtă a
grădiştei oltene legănată de valuri la cumpăna vremilor dor peste dor pe atunci
era un timp lunecos şi rece prindeam promoroaca din aer şi aripi de gheaţă îmi
creşteau pe şira spinării dar surâdeam mândru…”. Universul rural cu referinţă
istorică este proiectat în contrapunct cu demersul reflexiv, marcat prin
metafora revelatoare şi conceptul poetic
particular, în cadrul unui proces de osmoză dintre real şi imaginar.
Câmpia
cu numere, trilogia proiectată
de Petruţ Pârvescu, certifică
o gândire poetică complexă, nutrită din neliniştea spiritului şi dialectica
contradicţiilor. Recurgând la fragmentare, evaziune onirică şi incursiuni
mnemonice, într-un discurs pe alocuri eliptic, marcat de încifrarea
premeditată, poetul din Botoşani conturează un univers liric cu timbru
personal. În pofida nesiguranţei afişate în actul creator şi a neîncrederii de
sorginte livrescă, el demonstrează putere de construzcţie în aceste
poeme-„epistole dintr-un exil mereu interior”.
Nicolae
OPREA
Un poet total. Totuşi , mai are încă multe (capod)opere ...de debutat !
RăspundețiȘtergereFELICITĂRI şi baftă !
ce se aude prin targ ,sa fie intr/un ceas bun!
RăspundețiȘtergere