Trecut prin cîteva cunoscute
cenacluri bucureştene unde, în ultimele două decenii ale celuilalt veac,
corifeii postmodernismului visau la o nouă identitate a poeziei, Petruţ
Pârvescu, fidel acelor crezuri, mizează şi astăzi pe libertatea discursului,
eliberat total de norme şi prejudecăţi. Din acest punct de vedere poetul excede
programul estetic al generaţiei, plasîndu-şi antene inclusiv în teritorii
lirice mai vechi, cu deosebire spre zona suprarealistă. Aşa se explică
abundenţa pasajelor în care cuvîntul trece în construcţii sibilice, adesea
obscure. Este o irepresibilă fugă de locul comun, privit cu spaimă, cum nu li
se întîmplă niciodată colegilor optzecişti. Obsesia aceasta
a construcţiei vine şi ea dintr-un orgoliu specific generaţiei : e vorba
de gustul pentru proiecte vaste, pentru ceva monumental. Mircea Cărtărescu
scria Levantul şi gîndea cicluri de megaromane. Alexandru Muşina îşi asuma
redefinirea noului spaţiu liric românesc impunînd teoretic ruperea de trecut.
După aceste modele şi desigur încă altele Petruţ Pârvescu ambiţionează să nu
privească realitatea fragmentar, ci epopeic, dintr-o perspectivă globală. Sînt
clare intenţiile sale de a panorama o lume interioară, cea care de fapt i-a
pecetluit înţelegerea afectivă. E vorba mai ales de satul amintirilor sale,
marcat de viziuni şi trasee fabuloase, cu personaje în care se amestecă
rudimentarul şi moralitatea în stare pură. Şi unde ereditatea, cutuma şi eresul
sînt suverane şi mai importante decît toate directivele politice, indiferent de
unde ar veni acestea.
Petruţ
Pârvescu este original prin însăşi dualitatea sa : un om şcolit şi împovărat de
cultura cărţilor care se află însă permanent în căutarea rădăcinilor, undeva
într-un sat oltenesc. Stilistic este un textualist, substanţa lirică
născîndu-se din ea însăşi, la infinit, ca dintr-o matriţă ingenios concepută.
Emanaţiile textului izbucnesc libere, dar în spatele lor există un ochi care le
măsoară şi le cîntăreşte. Un control strict venind tocmai din natura cerebrală
a autorului. E adevărat că poetul îşi fisurează continuu raţiunea săpînd spaţii
prin care pătrund curenţii unui sentimentalism în cheie autoironică. S-ar putea
vorbi la Petruţ Pârvescu de o polifonie a textului, cu desfăşurări ample în mai
multe direcţii. Coagularea şi unitatea decurg fie din recursul la amintirea
satului arhaic, fie din cele cîteva laitmotive care adună la un loc , precum în
muzică, părţile compoziţiei. Cum ar fi acel
„şi aud şi văd prin peretele zilei”, care spune cîte ceva despre simţul
vizionar dar şi despre asperităţile şi calvarul cunoaşterii. Sursele lirismului
sînt şi ele diferite. Ne amintim o poezie emblematică a postmodernismului
românesc : ,,Ciocnirea” de M. Cărtărescu, unde edificiul liric se compune
dintr-un lexic de origine pur industrială, suficient totuşi pentru a crea
atmosferă şi emoţie. Şi Petruţ Pârvescu stăpîneşte, cu bune efecte în plan
emoţional, arta aglomerării vocabulelor de origine ştiinţifică, specializate,
din domenii precum fizică, biologie, chimie sau matematică. Poetul este un
truditor, controlîndu-şi sever efluviile limbajului, dar dorind să lase
impresia spontaneităţii, a scrisului după impuls. Este o poezie în relief care
transmite parcă sugestia unei tristeţi congenitale, legată însă cu siguranţă şi
de paradisul pierdut al copilăriei şi satului. Cu gesturi şi întîmplări
dramatice Petruţ Pârvescu pictează tablouri dintr-o realitate rurală, la
început exemplară şi avînd virtuţi iniţiatice, dar mutilată apoi de
colectivizare şi comunism. Fiind un cerebral poetul se fereşte de verdicte şi
contururi limpezi, el operînd doar cu aproximări. Imaginile şi judecăţile, dar
şi gesturile sînt aproximative, într-un joc tragic în care totul rămîne, cum
era şi firesc, neterminat. De aceea cînd se află în faţa unor rostiri
fundamentale, însuşi absorbit de colectarea esenţelor, recurge la bagatelizări
voite, mînuind ironia, inserţia intertextuală glumeaţă etc. Iar cînd discursul
riscă să devină coerent şi inteligibil, printr-o abilă diversiune comunicarea
este brusc întreruptă şi cititorul trimis în cu totul altă direcţie. Altfel
spus, diversitatea şi decupajul au menirea să distrugă orice parcurs limpede,
orice risc de linearitate.
Nu ştim
dacă poetul va înfăptui, aşa cum speră, epopeea satului Păcala Făgeţelului.
Ceea ce ştim sigur este că deocamdată, cu povara experienţei culturale a
oraşului, ocupă faţă de lume poziţia privitorului dezabuzat. Aparentul său
avînt confesiv este mereu subminat de sincope, autorul părînd angajat într-un
maraton către devoalarea unor adevăruri esenţiale. Nici o pornire patetică nu
trebuie dusă însă pînă la capăt. În numele aceleiaşi relativizări (aproximativul
şi neterminatul fiind temele sale predilecte), poetul trimite în deriziune şi
propriile revolte legate de hibele lumii în care trăieşte, deşi diagnosticele
sale sociale sînt mai totdeauna corecte. Pînă la urmă, bîntuit de imagini
idealizate, de utopia altei realităţi posibile, recunoaştem în Petruţ Pârvescu
un solitar, visînd cu securea raţiunii în mînă. Toate acestea sînt vizibile
încă din volumul său de debut : Cîmpia
cu numere (Casa de Editură Panteon, Piatra Neamţ, 1995). Rafinament ironic,
observaţii acide, arhitecturi trimiţînd spre vîrstele suprarealismului poetic
în bună convieţuire cu epicitatea optzeciştilor, mici diatribe politice curmate
de intertexte şugubeţe gen ,,în grădina lui Ion / toate păsările dorm” sau ,,
cine-mbătrîneşte omul / ţuica vinul şi cu romul / băuturile spirtoase / şi femeile
frumoase”. Aici mai totul se petrece pe Bulevardul Victoriei, nume simbolic
învăluit în ironie şi dispreţ, ca emblemă a unei existenţe încarcerate. Poetul,
privitor şi martor, este cel care deja ,,vede şi aude prin perete”, urmînd
destinul tragic al maratonistului către cunoaştere. Se ivesc uneori frumuseţi
bizare, născute parcă în transă, cu alcătuiri sintactice şi lexicale epatante.
Realitatea este împinsă spre graniţa raţiunii, între normal şi imaginar, logic
şi destructurat, căpătînd vibraţii şi proporţii neobişnuite. Locul ales este
,,cîmpia cu numere”, un spaţiu dezmărginit, al călătoriilor iniţiatice şi al
manipulării spirituale. Cum ar fi de pildă figurile geometrice, care sugerează
perfecţiunea. În fond, pe cîmpia anonimizată, numerele înseamnă reprezentarea
degradată a fiinţei umane, reduse la simboluri cifrice. Expunerea fiinţei în
spaţiul deschis sporeşte vulnerabilitatea acesteia, făcînd-o incapabilă să se
mai apere : ,,copilul care se joacă fără de grijă în curte / e făcut soldat
fără voie / femeia care face dragoste cu bărbatul său / e făcută soldat fără
voie / boul care ară pe cîmp primăvara / e făcut soldat fără voie / copacul
care dă roade toamna / e făcut soldat fără voie / iarba focul apa pămîntul şi
cerul / sînt făcuţi soldaţi fără voie”. Plasamentele intertextuale de sorginte
folclorică sînt adesea completate cu citări din patrimoniul literar (de
exemplu aforisticul vers ,,cu aceleaşi pietre se construiesc închisori şi
catedrale”, împrumutat de la Constantin Dracsin). Dincolo
de performanţele metaforice, de multele texte admirabile, aici poetul devine,
nu ştim dacă intenţionat, şi o voce a ,,cîmpiei”, denunţînd răul care se
insinuează pretutindeni. Timpurile se amestecă, după regula muzicală a
contrapunctului, ele fiind aduse pe acelaşi plan doar cu ajutorul memoriei.
Aceasta pare a fi motorul care face să funcţioneze, tensionat şi dramatic,
întregul angrenaj sufletesc al poetului. Dar memoria se exprimă tot prin
cuvînt, iar acesta este neputincios în faţa răului, încît speranţa se leagă
exclusiv de mila providenţei : ,,cuvîntul / poate nu se-aude (peste întreaga
cîmpie) / sau poate-au adormit îngerii doamne / trezeşte-i / şi trimite-i pe
pămînt”.
Nu mult
diferit stau lucrurile şi cu următorul volum din ,,trilogia cîmpiei” : Câmpia cu numere(Geometria visului),
tipărit la Ed. Paralela 45, Piteşti, 2005. Ne aflăm tot în paradigmă
suprarealistă, cu încifrări care denotă elaborare : ,,sub acest clopot uriaş de
grăsime / grădina nimănui fructul dorit în / aerul scoicii pe ţărmuri pipăibile
/ înfloreşte tîrziu în lungi etapizate forme / efluvii subterane genetice ard
trupurile de humă / şi-n brazdele tinere razele seci / pun capăt acestui tărîm
migrator” (tîrziu în lungi etapizate forme). În fond poetul e consecvent cu
sine însuşi, el mărturisind undeva, într-un text scris şi publicat, că poezia
poate fi ,,un cod mai mult sau mai puţin descifrabil”. Ştiind
asta, gratuitatea aparentă a poemelor nu
mai devine împovărătoare pentru cititor, care e liber să caute ,,comunicării”
doar caratele farmecului liric. De altfel autorul nici nu are prejudecăţi
legate de întreg, de finitudine şi precizie, temele neterminatului, relativului
şi aproximativului hrănind şi aici peste tot proiecţiile sale imagistice.
Pentru a decanta esenţele Petruţ Pârvescu încearcă să pătrundă pînă ,, dincolo
de limbaje”, aspirînd către ,,punctul despovărat de sens”, adică exact în zona echivocului
şi abstracţiilor (slăvind un punct despovărat de sens). Suprafeţelor lirice,
eliberate de dogma semnificaţiei, li se aplică, dozat, grefe venind din memoria
copilăriei, cînd nostalgice, cînd terifiante. Secvenţele memorialistice se
petrec obligatoriu între graniţele spiritual-arhaice ale satului de obîrşie, cu
personaje şi întîmplări halucinante, menite să dea contur unei îndelung
pritocite epopei monografice. La Petruţ Pârvescu spaţiile, atunci cînd vizează
etosul rural, capătă dimensiunile genezei, ale primordialităţii. Însuşi fiorul
erotic urmează acelaşi tipar antidogmatic : ,,strigătul mut între zidurile
cărnii din întîmplare / sapă imaginaţii bogate / EU dinspre tine cea fără
margini / TU dinspre o altă închipuită lume” (între gesturi un miracol ascuns).
Este un discurs neîntrerupt despre limita fiinţei şi a visării, despre
singurătate sau despre utopia şi ineficienţa artei : ,,scrii mereu şi golul se
măreşte în urma cuvintelor / undeva ocrotitoarea părere / multiplică realitatea
/ dintr-o amintire care nu e a ta auzi ecouri tîrzii ignori / această libertate
rătăcit mereu în imagini confuze” (ocrotitoarea părere a sinelui). Putem încă
vorbi de o simbolistică difuză a cîmpiei cu ,,mulţimi de numere nedefinite”, ca
şi de efortul autorului pentru definirea unor formule lirice proprii : ,,scriam
pe atunci într-o limbă necunoscută vouă acolo înăuntru / direct pe pereţi... /
aşa ne-am scris unii dintre noi / cărţile esenţiale” (cînd literele aveau număr
şi serie).
Volumul Câmpia cu numere (a opta zi) (Ed. Axa,
Botoşani,2005) încheie
tripticul poetic purtînd acest titlu. Prezenţa elementelor din sfera geometriei
(punct, linie, unghi, cerc, spaţiu etc.) relevă nu doar o aspiraţie către
perfecţiune, ci şi un mod de a rămîne în cadrele optzeciste, unde expresia
colocvială, înclinaţia spre parodiere şi vocabularul specializat, altădată
nepoetic, constituie procedee curente. O demitizare perpetuă a realului, dar şi
a imaginii fetişizate a artistului şi creaţiei, tipic posmoderniste : ,,viermişorii
aurii şi rîmele vinete umflate au ieşit / şi ele la plimbare printre / perechi
de pantofi şi sandale printre / tocuri plate şi cuie ascuţite / cîte oare se
vor mai retrage vii în pămînt // afară nu mai plouă de cîteva milenii / stau în
bucătărie / scriu / între vis şi luciditate” (4. rapidul de 3 şi 14 are o
întîrziere de...anunţă cineva). Volumul echivalează cu o incursiune în plan
interior, poetul autosondîndu-se ironic şi lucid, dar nu fără infuzii
sentimentale. Grefele cu întîmplări din copilărie, scene viu colorate dintr-un
sat ancestral, toate suprapuse pe o canava de notaţii disparate, foarte
tehnice, alcătuiesc şi aici mitologia poetică. Revenirea la trecut ne spune
despre eterna prefacere, într-un univers unde şi pădurea este lichidă. Spre
lichefiere şi nu spre sedimentare trimit şi fixaţiile poetului privind
,,viziuni aproximative despre lucruri aproximative”, altfel spus, despre un cosmos
impenetrabil : ,,măsura şi ritmul unei geometrii aproximative visul / unor
fiinţe aproximative / care gîndesc ceva aproximativ / într-un limbaj
aproximativ / departe de tăcerea minunatelor graiuri” (1. joi şi din ce în ce
mai aproape). Teroarea relativului, domnind peste cîmpia cu numere, nu
împiedică zborul, jinduirea esenţelor, ascunse dincolo de realitatea palpabilă :
,,caut marginea lucrurilor / şi nu mă dumiresc / întind mîinile acestea
retezate ca pe nişte crengi uscate retezate / prin aerul umed retezat pe
fiecare deget retezat / se aşează enunţuri retezate într-o altă limbă / aceea
din afara cărnii” (3. nimeni nu ştie precis cînd s-a născut). Chiar dacă cel
mai adesea ,,numerele” cîmpiei pun semnul egal între inimă şi raţiune : ,,cu
ochii şi cu mîinile am pipăit contururi suprafeţele curbe / suprafeţele plane
bile şi cuburi puncte şi linii / numerele acestei nesfîrşite iluzii” (4. nimeni
pe-aproape doar o ciudată părere).
Există
la Petruţ Pârvescu nu doar circulaţia temelor, ci şi a poemelor dintr-o carte
în alta, sporind şi în acest mod unitatea operei. Volumul Gesturi aproximative şi alte poeme (Ed. Dacia XXI, Cluj-Napoca,2011)
adună între coperţi multe exemple de acest fel. ,,Gloria” din Gesturi aproximative, cu mici
modificări, se află şi în sumarul Câmpiei
cu numere. Geometria visului. Tot astfel şi un poem precum ,,Cîtă demnitate
atîta pudoare”. O metamorfoză ingenioasă
s-a petrecut cu subtitlurile la cele ,, şapte zile plus una”, care alcătuiesc substanţa Câmpiei cu numere. A opta zi. Aceste
subtitluri, luate în ordine, cu nesemnificative schimbări, compun un poem nou,
fără fisuri : ,,Rapoartele luminii sau zilele săptămînii după zodiacul
chinezesc” din cuprinsul volumului tipărit la Cluj. Poetul surprinde procesul
de dereglare a concretului, de flagelare a acestuia. Prin urmare şi discursul
liric lunecă spre absurd şi incoerenţă. Autorul , care ,,vede şi aude prin
perete”, nu este un insurgent, ci doar un observator sceptic : cînd totul
agonizează, efortul individual nu mai foloseşte la nimic. Se pare că lucrurile
înseşi şi faptele sînt definitiv incompatibile. De aceea discursul
observatorului nu poate fi decît ironic, adevărată parodie retorică. Petruţ
Pârvescu, funciar cerebral, nu debordează de vitalism, ci pur şi simplu
priveşte spectacolul lumii prin pereţii izolatori ai raţiunii. Însăşi cîmpia,
teatrul desfăşurărilor sale lirice, este prin definiţie plată, inducînd ideea
unei dinamici anemice, cu efecte procustiene pentru ,,numerele” care o
populează. În acest film al rigorilor şi corsetelor de tot felul, doar gestica
observatorului rămîne liberă. Se pune întrebarea : este poetul un cinic ?
Credem că e mai degrabă un experimentalist, în căutarea formulei ideale,
abstractizînd harnic şi potrivindu-şi
ideile totdeauna în răspăr. În textele sale fractura coexistă cu
fluenţa, zelul reflexiv cu notaţia frustă. Realitatea se află nemijlocit sub
microscopul propriei sale conştiinţe. Cînd evocă secvenţe rustice, tratamentul
literar devine clasic şi narativ, cînd se referă la mediile supertehnicizate,
totul se rupe şi se ivesc sincopele logice. Vibraţiile realităţii sînt
consemnate lapidar, printr-o reacţie adesea elementară, costatativă. Iar
textele par modelate conform stărilor tranzitorii ale poetului. Notăm şi o
discretă predilecţie pentru expresia aforistică. Dar impresia de echilibru este
falsă, Petruţ Pârvescu fiind un temperament dilematic, împletind momentele de
revoltă cu pasivitatea contemplativă. S-a aflat constant în căutarea
instrumentelor care să-i rafineze limbajul, parcă extaziat de un timp al
poeziei cînd elaborarea mergea mînă în mînă cu fronda şi teribilismul verbal.
Cu toate aparenţele sale contondente, lirica lui Petruţ Pârvescu, supusă unui
trudnic proces de sublimare, conţine zone mirifice, de puritate ingenuă şi
desenînd reliefuri esenţiale într-un chenar numai al său.
Victor Teişanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu