„...să aducem cât mai
mult faptele noastre în acord cu linia principală a destinului.”
1.
Pentru un scriitor, destinul şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale
fundamentale. Ce rol au jucat (joacă) acestea în viaţa dumneavoastră ?
1.
Grea şi tulburătoare întrebare. Aceasta este, cred, una dintre cele mai
importante probleme care-l frământă pe orice om cugetător şi pe scriitor, cu
precădere, atâta vreme cât toată lucrarea sa pământească nu face altceva decât să încerce să lumineze, să aprofundeze marea
taină a Fiinţării, decelând ceea ce depinde de voinţa sa, de cele programate
aprioric de Marele Programator a tot ce există. Poate că asta e ceea ce avem de făcut în
cursul vieţii noastre, să aducem cât mai
mult faptele noastre în acord cu linia principală a destinului.
2.
Istoria literaturii consemnează, uneori, arbitrar momentul debutului unui
scriitor. Pentru dvs., când credeţi că s-a produs (cu adevărat) acest
eveniment? Vorbiţi-ne câte ceva despre primele
încercări literare.
2. În mod
convenţional debutul se consideră prima apariţie a unui text scris de un
scriitor într-o publicaţie. Dar ce fel de publicaţie? Eu am tipărit, de pildă,
o primă poezie în suplimentul cultural al ziarului Clopotul din Botoşani
în 1973. Dar Până atunci citisem şi
publicasem în materialele documentare ale cenaclurilor literare din Iaşi unde
am stat alături de personaje de neuitat, precum a fost de pildă, Ion Roşu şi
care, deşi era cel mai caustic comentator al producţiilor literare ale
cenacliştilor, mi-a întîmpinat cu o seriozitate înaltă şi solemnă prozele
prezentate, printre care pe una, intitulată Iepurii de angora, a
considerat-o antologică. De curând, la
festivitatea de aniversare a centenarului fostului Liceu de fete „Elisabeta
Doamna” din Rădăuţi-Bucovina unde am învăţat de la grădiniţă Până la
bacalaureat, a fost prezentat ca un trofeu un număr festiv aniversar al unei reviste şcolare, Lumina. În
prezentarea acestei reviste în monografia liceului se poate citi: „Încă de la
primul număr Lucia Olaru Nenati a fost prima scînteie din flăcările Luminii (numerele
1-3) care a rămas fidelă scrisului, robotind în câmpul literaturii … în această
revistă care de la nr. 15, de când redacţia revistei a fost preluată de Matei Vişniec
Lumina a devenit orbitoare, distilînd sinergii latente, cristalizînd
talente ce apoi vor irumpe fără zăgazuri în orizonturi mai îndepărtate.”
Am zîmbit citind căci tocmai se vehiculase prin presă un reproş pe care,
pasămite, mi l-ar aduce unii confraţi culturali botoşăneni în legătură cu
„strădania” mea de fi la „kilometru 0”
al tuturor lucrurilor. Apropos de destin, se pare că aceasta fost chiar una
dintre mărcile destinului meu căci iată, şi în acea revistă ce avea să devină
glorioasă, fie măcar şi prin contribuţia lui Vişniec, eu am fost din nou „la
kilometrul 0”,
fără să ştiu, fără să vreau, fără să bănuiesc şi aflînd acest lucru la atâtea
decenii de când s-a produs întâmplarea magică. Căci magică a fost, de vreme în
chiar primul număr din 1967 al acelei reviste apare prima mea poezie publicată,
care se intitulează Lui Eminescu, scrisă de mine mai demult, la o
vârstă de care nici nu-mi mai amintesc, fără să visez măcar că Eminescu avea
să-mi fie apoi spirit tutelar şi corolar al întregii mele existenţe, începînd
cu Ipoteştiul primei mele cuminecări profesionale, continuînd cu Teatrul
Eminescu pe care l-am condus în cea mai grea epocă a sa, cu restaurarea
cîntecelor sale şi atâtea altele …Deci ajung să cred că chestiunea debutului este una formală şi convenţională îcât singurul fapt cert e că m-am trezit scriind de când mă ştiu pe
lume, de parcă aş fi scris şi înainte de asta, într-o altă ipostază, iar naşterea
n-a fost decât o mică întrerupere de la o activitate parcă eternă şi care cred
că va continua Până când voi pleca din
nou în dimensiunea din care venim.
3.
Care a fost drumul până la prima carte ?
3. Un
drum lung şi plin de alte cărţi pe care
le iubeam atât încât mi-aş fi dorit să le fi scris eu şi–mi părea atât de rău
că nu era aşa. Concret însă, aspiraţia difuză şi resimţită dintotdeauna de-a
scrie cărţi a fost potenţată viguros
prin intrarea mea în lumea memoriei eminesciene, spaţiul ipoteştean, unde cred că nu opţiunea mea, (manifestată la
repartiţia guvernamentală), ci destinul m-a condus să-mi încep viaţa
profesională ca muzeograf al Celui mai
mare dintre noi. Apropierea de el, nu numai de litera, dar şi de fiinţa lui,
contactul cu mediul literar al anilor 70, de puţină vreme descătuşat de
chingile restricţiilor ideologice şi explodat mirific în personalităţi fascinante, toate acest lucruri mi-au
conturat aspiraţia existenţială de-a fi mai întâi de toate scriitor, deşi
nostalgia de-a mă dedica, de pildă, carierei muzicale m-a stăpânit mereu şi ea.
Domnul Destin, sfătuindu-se cu Doamna Lume (cum spune Eminescu) mi-a deschis
calea şi la modul concret, prin oportunitatea concursului de debut al Editurii
Junimea la care am trimis un grupaj de poeme, am câştigat şi mi-am văzut
“opera” tipărită între coperţile unui soi de antologie numită 10 poeţi tineri, dintre care unul eram
şi eu, atunci, în 1975. Cred că a fost unul dintre cele mai fericite momente
ale vieţii mele pe care nu-l voi uita nicicând şi care mă spăla de orice
umilinţă, de orice necaz, de orice privaţiune, dar care îmi şi jalona existenţa
cu certitudine în dimensiunea destinului literar. Căci acum îmi dau seama, evenimentele literare au fost pentru mine
cele mai importante, mai consumatoare de energie, mai pline de pasiune ale
vieţii mele. Pentru nimic în viaţa mea
nu am alocat mai multă atenţie şi preocupare decât pentru scrisul şi viaţa
literară. Mi s-a spus uneori că dacă mi-aş fi folosit calităţile şi energia în alte direcţii aş fi azi un om bogat. Iar în ultimii ani, de când
am început să cânt, mulţi din diferite colţuri ale lumii îmi spun ca dacă m-aş
fi dedicat total acestui domeniu, aş fi putut face o fulminantă carieră
muzicală. Dar am eu ales literatura. Oare câţi scriitori au mai adus o asemenea
jertfă pe altarul literaturii?
Întorcându-mă la debutul literar, cred totuşi că acela a fost un moment
fast de vreme ce, dintre cei zece poeţi
porniţi atunci la drum, doar Emilian Marcu de la Iaşi şi cu mine
suntem azi consemnaţi în Dicţionarul
Scriitorilor Români, acel tom fundamental al literaturii române de azi,
semnat de Zaciu, Papahagi şi Sasu şi dus eroic la îndeplinire de ultimul dintre
ei; aceleaşi nume se află şi în Dicţionarul General al Literaturii Române al
Academiei Române, mai de curând apărut.
4.
Ce personalitate (personalităţi), grupare literară, prieteni, eveniment
biografic etc., v-au influenţat viaţa ca om şi scriitor?
4. Aşa
cum am spus deja, în primul rând personalitatea eminesciană care m-a captat
magnetic şi irepresibil de când mă ştiu, dar
la modul cel mai energic prin
experienţa ipoteşteană. Nu ştiu dacă semnele lui se văd sau nu,
propriu-zis, în scrisul meu, deşi unii comentatori le-au detectat într-o anume
măsură însă nu ca epigonism. Dar ştiu cu
certitudine că personalitatea sa m-a marcat decisiv la modul existenţial prin
liniile sale directoare. Modul său de-a trăi pentru creaţie ca datorie, de-a nu
risipi timpul, de-a face totul cu seriozitate şi fără compromis, de-a fi mereu
cu ochii către ideal, m-a marcat, mi-a direcţionat felul de-a fi şi de-a
concepe scrisul şi în general, traiectul existenţial. Ceea ce, între altele fie
spus, e cel mai greu mod de-a trăi, cel mai plin de riscuri şi consecinţe,
sociale chiar. Apoi, întâlnirea cu lumea literară a acelui timp pe care mi-a
prilejuit-o spaţiul de la
Ipoteşti în care venea “toată floarea cea vestită“ a
scrisului românesc. Mi-ar fi mai uşor să enumăr pe cei pe care nu i-am cunoscut
şi întâmpinat ca gazdă la
Muzeul de la
Ipoteşti. “Zilele
Eminescu”, la a căror întemeiere şi mai ales consolidare am contribuit pe
atunci, adunau acolo spiritele de elită ale vremii care realizau în acele
întruniri adevărate regaluri de elocinţă, de scânteiere a minţii, ce se
transformau în adevărate academii formatoare pentru orice spirit avid de modele
de manifestare spirituală. Marin Sorescu, Nichita Stănescu, Grigore Hagiu,
George Pituţ, apoi Noica, Ana Blandiana, Ulici, Nicolae şi Mircea Ciobanu, câţi
şi câţi
condeieri de aură luminată n-am cunoscut şi nu mi-au marcat existenţa!
Să nu-l uităm totuşi pe Lucian Valea, peripateticianul celebru al Botoşanilor din acel timp, care,
chiar dacă nu m-a numărat printre favoriţi sau printre discipolii săi propriu-zişi (căci eu nu-mi găseam nici
un fir de timp disponibil dincolo de misiunea de-a reface spaţiul eminescian!)
mi-a inspirat preţuire prin demnitatea pe care ştia să o reclame şi s-o obţină
pentru condiţia de scriitor. Şi-a mai fost ceva foarte important. Eu mi-am petrecut copilăria la Rădăuţi, oraş în care încă
trăiau fizic, dar mai ales prin amintirea lor puternică, oamenii marii culturi
bucovinene de la Cernăuţi,
unii refugiaţi acolo. A fost aceasta o placentă spirituală din care m-am nutrit
înainte de-a şti şi care mi-a indus nişte linii energetice cu iz de
misionariat. Şi încă ceva, poate paradoxal: felul meu de-a fi, cu chip şi
sensibilitate de femeie, dar cu caracter
şi voinţă de bărbat, implicarea într-o arie largă de domenii, poate şi
alte lucruri difuze, mi-au atras mereu tot atâţia duşmani câţi şi prieteni şi
cel puţin tot atât de pătimaşi, deşi eu n-am dat niciodată, nimănui, vreun
motiv concret de ură. Dar ei au existat
şi există mereu în viaţa mea, fiind poate şi ăsta un fapt al destinului, şi au
acţionat foarte puternic, eficient şi
concertat (căci mă mândresc cu duşmani inteligenţi şi capabili care chiar au
„crescut” valoric din dorinţa de-a mă învinge şi depăşi !) în
falsificarea profundă a imaginii mele în faţa lumii, până la afectarea
carierei, chiar până la privarea de posibilitatea de a-mi câştiga pâinea cea de
toate zilele. Acţiunea lor de diabolizare a imaginii mele s-a insinuat mereu ca
o miasmă fetidă ce otrăveşte aerul şi-mi dădeam seama imediat când un om, până
atunci de bună credinţă şi sincer în admiraţia pe care mi-o arăta pentru ceva,
devenea dintr-o dată circumspect, ezitant, ostil şi agresiv chiar. Ştiam atunci
că acţionase „miasma”, adică permanenta falsificare monstruoasă a imaginii mele
de către „confraţi” care să le justifice aversiunea apriorică şi constantă ce
nu avea, de fapt, alt motor decât sfânta
invidie mioritică şi neaoş românească. Din perpetua experimentare a acestui
sindrom a izvorât şi eseul meu Nemuritoare Mioriţa publicat în multe
locuri şi chiar premiat şi în care am putut să decodez din interior mecanismul
acesta al agresării „ortomanului” de către ceilalţi „ciobani” ce-i invidiau şi râvneau avutul de orice fel. Poate şi această veşnică încordare m-a ţinut
mereu “în priză”, m-a obligat să mă
reconfirm mereu, aşa încât, dacă este ceva demn de luat în seamă în ceea ce am
făcut în viaţa mea, se datorează nu numai celor buni care m–au influenţat, ci
şi celor răi care, iar, vorba lui Eminescu, au făcut cel mai bun lucru că au
rămas răi.
5. Raportul dintre conştiinţă, politică şi
gândirea liberă, constituie o mare problemă a lumii contemporane. În aceste
condiţii, care este, după dvs., raportul dintre cetăţean şi scriitor, dintre
scriitor şi putere?
5. Este unul bilateral. Pe de o parte, este
vorba despre raportarea scriitorului la puterea oficială faţă de care el poate
fi recalcitrant şi critic, în numele
unei demnităţi a lui proprii, obedient,
dacă doreşte să trăiască socialmente
bine şi confortabil şi să devină chiar poet al curţii, ori poet oficial ales şi
trimis la foruri reprezentative ca ins
nepericulos, “de încredere” sub orice putere, sau indiferent, atent doar la propria sa devenire interioară, oricare
ar fi culoarea politică a vremii lui. Invers, există raportarea puterii la
scriitor, pe de o parte ca factor de propagandă, de care uneori puterile
lumeşti s-au folosit, asigurându-i în schimb o existenţă cât de cât
confortabilă şi fără griji (chiar comuniştii sovietici cultivau scriitorii, creatorii
în genere, pentru că acolo există un cult al creaţiei în orice vreme, dar şi ca
un eşantion exceptat de la destinul comun).
Dar în cele scrise aici ne-am
referit amândoi, automat, la puterea oficială, politică, administrativă, de
stat. Însă mai există şi alţi poli de putere, mult mai insidioşi şi complicaţi,
cum sunt, de pildă, grupările de personaje influente sau care ştiu să devină
influente prin dobândirea pârghiilor din interiorul unui sistem în cadrul căruia acţionează apoi precum mafiile
şi „fac legea” după cum „doreşte muşchii lor”. Acestea hotărăsc cine e
important şi cine nu, cine are valoare şi cine nu, cine e invitat la
manifestări de breaslă şi cine nu, cine e publicat şi cine nu, cine ia premii
şi cine nu, cine e lăudat şi propagat ca om de încredere şi cine e denigrat pe
orice canal şi obstrucţionat, cine poate apare în anumite publicaţii şi cine
are interdicţie de publicare în acestea (căci nu numai în timpul comunismului
se practica interdicţia de publicare, ci şi acum, în democratură - vorba Magdei Urscahe!), cine trebuie să fie
chiar sancţionat pentru insurgenţă, totul în afara celei mai firave implicări a
criteriului valoric. Iar oamenii puterii oficiale „nu se bagă” deoarece nu se pricep
să deceleze aceste lucruri. Or, comportamentul
faţă de aceşti poli de putere e
la fel de semnificativ ca acela faţă de puterea politică. Adică de ce o fi
obedienţa faţă de un anumit partid şi osanalele ridicate dictatorilor
mai condamnabilă decât aceea faţă de alţi poli de putere, cu nimic mai
puţin reprobabili? Ori de ce colaboraţionismul faţă de fascism, de pildă, al
unor scriitori, - şi există exemple notorii - ar fi mai încriminant decât
colaboraţionismul şi slugărnicia faţă de o asemenea formă de putere, tot
dictatorială şi abuzivă?
Din alt punct de vedere, puterea
unui anumit moment istoric, dacă are în ea oameni înţelepţi, ştie că scriitorul adevărat e şi cronicar în
toate timpurile şi că “vremea Ducăi
vodă” va arăta aşa cum o va picta el,
pictorul de cuvinte, mai mult decât a fost în realitate. Aşa că dacă-i pasă de
imaginea sa viitoare, e atentă cu scriitorii. Dacă nu-i pasă de nimic, decât
de stomacul şi buzunarele sale, atunci
înseamnă că nici nu are habar de literatură, de cultură, de spirit. Or, în vremurile
unor astfel de puteri scriitorul are
viaţa cea mai chinuită căci nu i se recunoaşte câtuşi de puţin destinul şi locul său special în viaţa
societăţii şi nu i se asigură minimul de condiţii necesare creaţiei. Şi-atunci,
ca să mă autocitez: ”Dar vai de lumea care nu mai ştie/ Să-şi
recunoască sufletu-n poeţi./ Nu-i lume dar, ci-i o menajerie/ Plină de
şerpi râioşi şi porci mistreţi!”
6. Literatura – la frontiera mileniului III. Din
această perspectivă cum apare, pentru dvs., literatura română contemporană?
6. Ca
o lume în prefacere, în fierbere, ca un prag de geneză între două structuri,
una depăşită şi alta bănuită, sperată, dorită. Fără mistificare, trebuie să fim conştienţi că
scriitorul nu mai este aşteptat de o masă, informă dar substanţială, de
cititori, ca altă dată, în toate epocile de când se scrie, ci e doar tolerat din ce în ce mai mult, ca o
curiozitate. Cum totuşi în această lume ciudată continuă să se nască şi să
existe scriitori de talent, născuţi iar
nu făcuţi, rămâne speranţa că lumea ce se naşte acum va conţine şi cititori de
literatură, născuţi iar nu făcuţi, care să nu poată trăi fără să citească.
7. Credeţi că există un timp anume pentru creaţie
sau este vorba despre un anumit „program” al scriitorului? La ce lucraţi în prezent?...Pe
când o nouă carte?...
7. Scriitorul
epic sau istoricul literar este
mai înclinat către program. Dar cum să-şi planifice poetul adevărat creaţia viitoare, când el depinde de o mie de
condiţii? Aşadar despre poetul
profesionist care se aşează la masa de lucru la ora 8 dimineaţa, după ce şi-a
luat micul dejun, decis să-şi facă norma
şi să scrie 20 de versuri geniale, nu poate fi vorba decât într-o parodie.
Misterul acesta al survenirii inspiraţiei este însuşi inefabilul fără de care
poezia nu există, ci doar imitaţia ei terestră.
Cât despre proiecte, desigur că există, oricare ar fi natura
scriitorului, fie el chiar proiectul de-a nu
înceta să scrii, oricâte agresiuni ar îndrepta spre tine lumea
otrăvitoare de azi! Concret, eu lucrez acum pe multe planuri: în primul rând
definitivez o carte pe baza tezei mele de doctorat despre o epocă a energiilor
luminate prin care s-a consolidat
cultural Marea Unire din 1918, aici la Botoşani şi care aruncă o
nouă lumină asupra tradiţiei culturale a acestui ţinut. Citindu-i pe acei
oameni de atunci, ei mi-au devenit prieteni dragi, din mijlocul cărora mă smulg
cu greu, ca dintr-o imersiune în amnioticul
matern, spre a reveni în atmosfera prezentului care, după contactul cu
lumea celor de-atunci, îmi pare a fi aspră, spinoasă, lipsită de ideal, de
principialitate şi loialitate. Dar nu
putem alege noi în ce timp să ne trăim viaţa ! Mai am pe acest pe « şantier » :
o carte despre Eminescu, una de proză, una de poezie, alta de eseuri, una
pentru copiii, noi cîntece de compus şi interpretat ş.a.m.d. ; problema reală este însă aceea a
posibilităţilor de publicare a cărţilor
şi apoi a ajungerii lor la cititorii adecvaţi. Timpul acesta de acum este
aşadar tot mai greu de supus dorinţelor şi proiectelor noastre, dar acestea
care există şi, cu voia lui Dumnezeu, vor vedea poate lumina propriei lor întrupări, aceea în care se zice că habent
sua fata libelli.
Botoşani, 2007
Faculataiv :
7 + UNU. În
contextul celor afirmate, pentru a avea un dialog mai direct cu cititorii noştri, selectaţi din opera
dvs. un text care, în linii mari, generale, să vă reprezinte. Vă mulţumesc
pentru înţelegere.
Poezia
Regăsirea
Cuvântului
Prin care Dumnezeu a descris
Cum vede el că va fi lumea,
De aceea uşor de recunoscut
Niciodată de numit.
Prin care Dumnezeu a descris
Cum vede el că va fi lumea,
De aceea uşor de recunoscut
Niciodată de numit.
Cum să descrii
tu,
Cu ochiul tău
Cel o clipă trecător
Peste nemarginea firii
Întregul cel de Marele Sine văzut
Înainte de a-l naşte
Spre a-l da drept merinde
Iubirii?
Cu ochiul tău
Cel o clipă trecător
Peste nemarginea firii
Întregul cel de Marele Sine văzut
Înainte de a-l naşte
Spre a-l da drept merinde
Iubirii?
Botoşani, 2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu