„Destinul e buletinul de identitate al
existenţei!..”
1.
Pentru un scriitor, destinul şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale
fundamentale. Ce rol au jucat (joacă) acestea în viaţa dumneavoastră ?
1.
Destinul e buletinul de identitate al
existenţei. Poţi să-l înnobilezi ori să-l întinezi. Dar poţi să-l şi
ajuţi prin muncă, iar, dacă eşti dăruit şi cu har, opţiunea de a te plasa pe o
dominantă conturează un destin mai puternic, mai pronunţat, unic, chiar.
Opţiunile
sunt privilegii ale datelor personalităţii
şi spune ceva despre ea.
Două
opţiuni, mai ales, mi-au marcat destinul şi au ajutat la alcătuirea
personalităţii mele morale si culturale: de prima s-ar lega studiul
literaturii, care mi-a dictat, implicit, şi profesia; de a doua ţinea apărarea
libertăţii conştiinţei mele pentru a nu fi un om dator unui regim totalitar;
acţiune anevoioasă dar nu imposibilă.
Destinul
rămâne o noţiune abstractă, dacă nu-i dai un sens. Eu consider că i-am dat.
2.
Istoria literaturii consemnează, uneori, arbitrar momentul debutului unui
scriitor. Pentru dvs., când credeţi că s-a produs (cu adevărat) acest
eveniment? Vorbiţi-ne câte ceva despre
primele încercări literare.
2.
Cred că debutezi cu fiecare carte apărută, pentru că, de fiecare dată, e
altceva... Cronologic, debutezi cu un volum. Dar fiecare carte e încorporată în
următoarea, pentru că tehnica artistică a scriitorului evoluează în timp,
încât, din acest punct de vedere, la orice scriitor, în final, putem vorbi de o
singură carte, eventual, cu mai multe capitole, carte care devine oglinda
măiestriei artistice a autorului ei.
Adevăratul
meu debut a avut loc în 1983, când am fost răsplătită cu Premiul U.S. La Concursul „Porni
Luceafărul...”, chiar dacă Până atunci mai publicasem. De fapt nu m-am bătut
niciodată să-mi fac loc pentru o recunoaştere
publică. Eu scriam, şi mi se părea, cum mi se pare şi astăzi, că e
suficient. Cred că nu e bine, dar cred că e şi mai rău ca tot ce-ţi cade sub
peniţă să consideri că e şi bun de încredinţat
tiparului şi, implicit cititorului. E chiar dăunător. Şi, la noi, se
poartă...
Editorial,
primul ciclu de poezii, „Cercuri”, mi-a apărut la Ed. Junimea, în 1985,
în vol. „Solstiţii”, conţinând cinci debutanţi. Momentul editării unei cărţi nu
era tocmai prielnic unui intelectual care comunica pe aceeaşi lungime de undă
cu regimul. Şi asta este cunoscut, deşi, acum, cam fiecare se dă drept oropsit
al vechiului regim, chiar dacă dosarele securităţii, câte mai sunt, vorbesc
altceva...
3.
Care a fost drumul până la prima carte ?
3.
Un drum al acumulărilor. Mi-am format o cultură poetică. Şansa de a fi
profesoară de română la un liceu umanist m-a ajutat. Scriam şi publicam în
paginile revistelor. Dar nu mă gândeam sa mă adresez vreunei edituri. Încrederea
în scrisul meu am obţinut-o în timp.
Textul
e ceva în alcătuire permanentă. Problema e cum ajungi la formula de text în/din
care să nu se mai poată adăuga sau elimina ceva. Textul e o hartă precisă în
care disponibilităţile tale au înfipt nişte fanioane fără de care drumul spre
înţelegerea lui ar fi anevoios. Nu poţi
înşira cuvinte la nesfârşit, indiferent cât de modernă ţi-ar fi viziunea
asupra scriiturii.
E,
întra-devăr, un drum Până la prima carte, drum în care scrii şi re-scrii,
Până ajungi singur la convingerea ca
ceea ce încredinţezi tiparului poate interesa şi pe alţii.
4.
Ce personalitate (personalităţi), grupare literară, prieteni, eveniment
biografic etc., v-au influenţat viaţa ca om şi scriitor?
4.
În primul rând, am plecat la scoală cu o zestre bogată de poezie pentru că
mama, îndrăgostită fiind de poezie, m-a învăţat şi pe mine tot ce ştia ea şi
mult mai mult încă.
Apoi
am avut şansa unor profesoare de limba română fantastice care au ştiut să mă
încurajeze în ale scrisului.
În
studenţie, promoţia mea era alcătuită, în cea mai mare parte, din tineri
talentaţi: Gh. Drăgan, N. Florescu, Cezar Ivănescu, Ionel Nicolae, Grigore Ilisei, N. Turtureanu etc. etc.
Atmosfera îmi era prielnică.
Un
rol important pentru mine l-a avut regretatul Lucian Valea care s-a arătat
încântat de ceea ce scriu şi m-a încurajat să public prima carte pe care am
alcătuit-o împreună.
De
altfel, Lucian Valea a luat legătura cu poezia mea printr-o colegă la care
văzuse un caiet al meu cu poezii de unde
au ales un grupaj pentru „Porni Luceafărul...” din 1983. Aşa m-am pomenit eu cu
premiul cel mare al concursului. După aceea ne-am cunoscut şi am discutat împreună majoritatea
textelor pe care urma să le public.
Până
la urmă scrisul e o sumă de trăiri şi atitudini pricinuite de alţii cu impact
foarte personal în fiinţa ta.
5.
Raportul dintre conştiinţă, politică şi gândirea liberă, constituie o mare
problemă a lumii contemporane. În aceste condiţii, care este, după dvs.,
raportul dintre cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi putere?
5.
Nici unul. Decât în cazul poeţilor de Curte! Scriitorul rămâne (dacă are prin
ce!). Puterea e sezonieră. Dacă durează o operă importantă, scriitorul însuşi e
o instituţie, o putere.
6.
Literatura – la frontiera mileniului III. Din această perspectivă cum apare,
pentru dvs., literatura română contemporană?
6.
Se impun din ce în ce mai multe talente viguroase din rândul tinerilor, alături
de cele impuse deja. Se publică şi multă maculatură care sufocă piaţa de carte.
Sunt de acord cu Cristi Bădiliţă care semnala lipsa cronicarilor literari de
elită.
Cred
că poezia cunoaşte o dinamică mai mare decât proza dar nu e mai puţin adevărat
că poeţii scriu şi proză. Şi invers.
Mi-a
atras atenţia, în mod cu totul deosebit, Antologia apărută la Iaşi, Ozone Friendly,
coordonată de O. Nimigean, cu o prefaţă cu totul încântătoare, semnată de Dan
Lungu. În această Antologie sunt publicate
poezii şi proze ale membrilor
cenaclului Club 8 patronat de autorul prefeţei. Multe dintre numele din
Antologie sigur se vor schimba în renume, în scurt timp. Există multe valori în
formare.
Peste
nişte ani, când tabla de valori va fi respectată, literatura română îşi va
recăpăta strălucirea.
7.
Credeţi că există un timp anume pentru creaţie sau este vorba despre un anumit
„program” al scriitorului? La ce lucraţi în prezent?...Pe când o nouă carte?...
7.
Să fim înţeleşi! Scriitorul nu are un anumit timp al lui. El are tot timpul! Nu
eşti scriitor pentru două ore! Eşti sau nu eşti scriitor! Scriitorul programează,
face planuri, se informează, poartă cu el un bagaj imens de stări, subiecte,
care se întrupează mai uşor sau anevoie. Toate activităţile sale îl ajută.
Scriitorul este continuu. Dacă eşti! Fie că eşti prolific sau nu.
Scriitorul
trebuie să fie un om de serioasă cultură poetică, filozofică, mitică, să-i fie
familiare alte culturi. Talentul nu este suficient. Necultivat, el devine
steril. Scriitorul e condamnat la a munci pentru consemnarea şi conservarea
memoriei omenirii, în felul său. Scriitorul trebuie să fie un om moral.
În
ce mă priveşte, aştept din zi în zi o carte de poezii de la Editura Augusta
din Timişoara. Am terminat, pentru tipar, romanul „Ţara Ionuţilor pozitivi”, o
carte pentru liceeni, profesori şi părinţi, şi gândesc asupra altei cărţi de mărturii
despre o perioadă a comunismului biruitor şi poate post-comunismului cu oameni
şi fapte aşa cum mi s-a înfăţişat mie acest timp.
Botoşani, 2002
Faculataiv : 7 + UNU.
În
contextul celor afirmate, pentru a avea un dialog mai direct cu cititorii noştri, selectaţi din opera dvs. un text care, în linii mari, generale,
să vă reprezinte. Vă mulţumesc pentru înţelegere.
Cer ars
Ziua asta n-a
sfârşit de plâns
Soarele s-a-nchis într-o găoace.
Nu se ştie care cer a nins
Peste cimitirul ars de pace.
Soarele s-a-nchis într-o găoace.
Nu se ştie care cer a nins
Peste cimitirul ars de pace.
A trecut pe drum
un orb şi-a spus
C-a murit Isus, şi altul nu e
Să se-nvrednicească până Sus,
Ca să fie iar bătut în cuie...
C-a murit Isus, şi altul nu e
Să se-nvrednicească până Sus,
Ca să fie iar bătut în cuie...
Duminică
Duminica, nevoiaşă,
Cu sânii uscaţi,
Cocârjată, ca o cerşetoare,
Vrea să pară o străină.
Cu sânii uscaţi,
Cocârjată, ca o cerşetoare,
Vrea să pară o străină.
Se face că nu mă
vede.
Păşeşte numai
înainte,
Săltându-şi traista
Pe spatele beteag.
Săltându-şi traista
Pe spatele beteag.
De ce nu te
stingi mai repede,
După colţ, Păcătoaso?
După colţ, Păcătoaso?
Ţi-am însoţit singurătatea
Până mi-s-a acrit...
Până mi-s-a acrit...
2012, Botoşani
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu