„Eu scriu poezie sub daimon”
1.
Pentru un scriitor, destinul şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale
fundamentale. Ce rol au jucat (joacă) acestea în viaţa dumneavoastră ?
1. Poate că ar trebui să disociem
între destinul fiinţei şi destinul literar, deşi ele se ating şi se
potenţează reciproc. Pe noi, ca scriitori, ne interesează destinul literar.
Destinul literar este, de fapt, destinul
operei literare, care devine destinul
tău, ca scriitor. Destin este aprecierea sau deprecierea operei de către
lector, acceptarea sau respingerea ei. El este determinat de o serie de
factori: receptivitatea şi calitatea lectorului, calitatea operei, mediul
cultural, conjunctura politică. Destinul operei se joacă mai cu seamă între
operă şi valorizarea ei. Destinul poate fi pe de o parte favorabil sau defavorabil
operei, iar pe de altă parte meritat
sau nemeritat.
Fireşte, fiecare visează un destin favorabil pentru opera sa. Dar opera
poate fi, pur şi simplu, de valoare
sau poate fi mediocră, dacă eliminăm
treptele intermediare. Şi acelaşi lucru se poate spune despre lectorul operei,
pentru că există lectori competenţi
şi lectori incompetenţi…Lumea este
plină de opere de valoare şi de opere mediocre, de lectori competenţi şi
incompetenţi, aşa încât în cele din urmă destinul operei literare este făcut de
relaţia dintre aceşti patru termeni: opera
de valoare, opera mediocră, lectorul competent şi lectorul necompetent.
Lectori (critici) competenţi şi
necompetenţi vor face întotdeauna destinul operei. Astfel, destin este atât confirmarea
şi aprecierea poeziei de valoare, cât şi minimalizarea şi ignorarea acesteia; destin este atât divulgarea şi dezavuarea poeziei mediocre,
cât şi supradimensionarea şi glorificarea
ei. Iată, în linii mari, postúrile destinale ale operei.
Ce poate face un scriitor pentru
un destin favorabil? El poate să-şi desăvârşească opera şi să o facă vizibilă
lectorului. În rest, destinul operei este făcut de ceilalţi – lectori
contemporani şi lectori din viitor… Pentru că exista fără îndoială un destin antum şi unul postum. Care pot merge în direcţii
opuse. Problema destinului este fundamentală pentru un scriitor. Am discutat
aceste lucruri în „Destinul poeziei moderne”, o carte în curs de apariţie.
2.
Istoria literaturii consemnează, uneori, arbitrar momentul debutului unui
scriitor. Pentru dvs., când credeţi că s-a produs (cu adevărat) acest
eveniment? Vorbiţi-ne câte ceva despre
primele încercări literare.
Nu am scris niciodată din imaginaţie pură, dar nici nu am povestit ce
mi s-a întâmplat în autobuz, la piaţă sau între picioarele Lolitei
2. Debutul în presă (revista Argeş) s-a produs la 20 de ani. Dar îi
compuneam catrene de iubire mamei mele, pe care am iubit-o nespus, din tabăra
Păuşa, la 8-9 ani. Observă că dragostea este înaintea poeziei. Altfel nici nu
poate fi!
Primele încercări literare au fost modeste. La 18-20 de ani nu aveam decât
dragostea, zbaterea, căutarea, durerea, obsesiile, crizele, singurătatea… Mai
târziu, mult mai târziu, am înţeles că această substanţă este cât se poate de importantă, pentru că ea constituie
de fapt materia pe care o prelucrează viziunea poetică. Cel puţin aşa se
întâmplă cu mine. Nu am scris niciodată din imaginaţie pură, dar nici nu am
povestit ce mi s-a întâmplat în autobuz, la piaţă sau între picioarele Lolitei.
Adică, deşi trăiesc ca toată lumea în borşul cotidian, el nu umple poezia pe
care o scriu. Există o preluare a existenţei într-un plan superior prin viziunea poetică şi asta trebuie că
este poezia.
3. Care a fost drumul până
la prima carte ?
3. Am publicat prima carte de poezie – „Departele Epimenides” – la 27 de
ani, pentru că atunci am socotit că pot aduna o carte bună. Cu toate astea, cartea nu conţinea nicidecum cele mai bune
poeme pe care le aveam la acea oră. Îmi era teamă că nu voi mai scrie la aceeaşi
cotă, şi atunci mi-am oprit poemele mai bune pentru cartea următoare… Şi aşa am
făcut ani de-a rândul, cu următoarele cărţi, până la Deasupra tenebrelor. Eu mi-am scris întotdeauna poemele
sub daimon şi nu mi-am închipuit
niciodată că-l pot programa după propria mea voie. Nu sunt o maşinărie de făcut
versuri, o uzină de făcut poezie, aşa cum pretindea, de pildă, Nichita că este,
atunci când vorbea despre U.P.N.S., adică despre Uzinele de Poezie Nichita
Stănescu. La mine, poezia vine când vrea şi pleacă atunci când vrea.
4.
Ce personalitate (personalităţi), grupare literară, prieteni, eveniment
biografic etc., v-au influenţat viaţa ca om şi scriitor?
Eu trebuie să ridic poezia la concept, iar nu s-o cobor la canonul
generaţionist
4. Pe la 20-21 de ani am avut un
prieten cu câţiva ani mai mare, Gelu Duimovici, un prozator sarcastic, inventiv
şi inteligent, care, citindu-mi producţiile, a apreciat puţine lucruri. Adică
el m-a făcut să înţeleg că nu tot ce scriu este poezie… Asta mi-a prins foarte
bine. Acum nu mai ştiu nimic de prietenul meu. Mai scrie? Va fi publicat vreo
carte? Nu va fi publicat?
Apoi, pe la 25-30 de ani, după ce am reuşit să mă distanţez de evaluările şablon
din şcoală, care îi tratau la fel pe Alecsandri şi Eminescu, i-am descoperit pe
Arghezi, Eminescu, Blaga, Bacovia, adică pe marii noşti poeţi. Apoi au urmat
Nichita, Sorescu, Rilke, Trakl, Bertrand, Perse, Rimbaud şi mulţi alţii, poeţi
români sau străini. Dar am găsit poezie şi în epigramele lui Paladas, în „Ode
şi epode” (Pindar), la Sapho şi Lao Tse.
Dacă m-a influenţat vreun poet? Cred că toţi poeţii mari, pentru că ei
exprimă unul şi acelaşi duh: cel al poeziei
moderne. Ei mi-au deschis orizontul poeziei, însă nu am urmat poetica nici
unuia dintre ei. De fapt, lecţia pe care ţi-o dă un poet adevărat este aceea de
a fi tu însuţi. De a dezvolta o poetică proprie în poetica, mare, a poeziei
moderne. De a urma, în una şi aceeaşi poezie modernă, propria cale.
M-a influenţat vreo generaţie? Niciuna. Mistica asta generaţionist-canonică
teşeşte creativitatea. Ea e bună pentru spiritele medii. Eu trebuie să ridic
poezia la concept, nu s-o cobor la canonul generaţionist.
5.
Raportul dintre conştiinţă, politică şi gândirea liberă, constituie o mare
problemă a lumii contemporane. În aceste condiţii, care este, după dvs.,
raportul dintre cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi putere?
Patru literaturi generate de
puterea politică
5. Scriitorul se află întotdeauna
într-un raport diferit faţă de Putere. În totalitarismul pe care l-am trăit din
plin, Puterea a generat trei tipuri de literatură: literatura „burgheză” interzisă, literatura realismului socialist, favorizată, şi literatura îngăduită, care şi-a văzut
pur şi simplu de obiectivele ei strict literare. Au existat, aşadar, scriitorii
interzişi, urmăriţi şi bătuţi de Securitate sau închişi în închisorile
comuniste; au existat scriitorii partidului, care au trăit ca nişte prinţi – Nicolae
Dragoş, Maria Banuş, Nina Cassian, Ion Gheorghe, Adrian Păunescu, D.R.P., Radu Cîrneci,
Marin Sorescu, Nichita Stănescu, Eugen Simion – toţi scriitorii şi poeţii de
serviciu, pe care îi găsim în antologiile ruşinii numite Omagiu, dedicate lui Ceauşescu şi „epocii de împliniri măreţe”.
Aceştia erau publicaţi în mai toate revistele literare, iar cărţile lor aveau
tiraje mamut. Ei se alimentau periodic din Fondul literar al U.S.R., un fel de
cont deschis pentru zeloşii literari ai politicii de partid.
Şi au mai existat, în fine, scriitorii tăcerii, care nici nu au cârtit nici
nu au servit Partidul. De aceea ei nici nu s-au bucurat de favorurile puterii.
Aceasta este minunata „unitate” a
literaturii române sub dictatură. De aceea revizuirile literare nu se prea pot
face şi stârnesc atâtea discuţii: vechea gardă este încă la putere, dacă nu
cumva ea s-a înconjurat, strategic, de forţe proaspete, pentru randament şi
imagine.
Acum, adică în democratura în
care trăim, literatura este la bunăvoia sponsorului, care nu are, fireşte,
criterii estetice atunci când sponsorizează o carte. Literatura sponsorizată este, astfel, ce-a de a patra literatură
generată de puterea politică şi ea are cele mai mari şanse să fie, cu excepţii
inevitabile, desigur, o literatură mediocră. Deşi nu suntem lipsiţi de
scriitori adevăraţi, noi suntem totuşi invadaţi de literatura mediocră…
6.
Literatura – la frontiera mileniului III. Din această perspectivă cum apare,
pentru dvs., literatura română contemporană?
Ana Blandiana şi poezia de pichamăr
(vibrator?)
6. În orice epocă, literatura e împărţită din punct de vedere valoric.
Există o literatură de valoare,
făcută de câţiva scriitori, şi există o literatură
minoră, a celor mai mulţi. Iar noi ne închipuim, adesea, că trec graniţa cei
mai buni scriitori. Cred mai degrabă că trec graniţa aceia care se descurcă, cei cu relaţii, cei abili
şi aşa mai departe.
De pildă, cine ar putea să accepte că Ana Blandiana este marea poetă contemporană
care ne-ar putea reprezenta peste graniţă în mileniul III? Cu toate astea, iată
că în anul 2005 tocmai ea a fost aleasă (de cine?) să ne reprezinte în Franţa,
la Paris! Şi chiar a putut să facă declaraţii cuceritoare în Lire (noiembrie 2005):
„Eram cunoscută ca poet interzis înainte de a fi cunoscută ca poet”.
Şi mai departe, revista o prezintă în aceeaşi gamă:
„Şapte din cele 30 de cărţi i-au fost cenzurate de regimul comunist, de la
debutul din 1959.”
Vai! Chiar am uitat că prin filtrul cenzurii treceau toate cărţile care se editau, deci ale tuturor poeţilor şi nu doar
ale Blandianei? În plus, dacă în 30 de ani (1959-1989) de regim totalitar poeta
reuşeşte să publice totuşi 30 de cărţi, adică o carte pe an, aceasta este o performanţă ce nu poate aparţine decât
acelora favorizaţi de regim,
nicidecum acelora persecutaţi de el. De fapt, cât de persecutată a putut să fie
Ana Blandiana dacă în vremurile roşii, când paşapoartele se eliberau direct de
Securitate, ea trece de voie graniţa în străinătate, dacă aşa zisele poezii
disidente nu i-au cauzat în nici un fel, iar protecţia unui comunist ca George
Ivaşcu îi oferea libertatea de a gestiona pagini bune din România literară? A fost ea persecutată ca redactor la editura ce
funcţiona la Casa Scânteii, unde a lucrat ani de-a rândul?
Dar ne putem aminti ce scria, pe alocuri, Ana Blandiana, care în vremurile
politicii de partid făcea şi poezie de partid, preamărind omul nou şi
instrumentul omului nou, pichamărul:
„Ca nişte sentimente zguduitoare
Vibratoarele intră-n beton
Împodobind cu emoţia vibraţiilor
Trupul lor mare şi monoton.
Vibraţii pentru munţi, pentru frumuseţea femeii,
Pentru şantierele din Oneşti şi de la Galaţi,
Pentru Cosmos şi pentru tunelul de aducţiune,
Vibraţi, băieţi, vibraţi!”
Iată cum vibra, aşadar, literar-partinic-sexual, în Vibratoare pe Argeş, poeta Ana Blandiana, care în 2005 s-a numărat
printre cei zece scriitori români care au reprezentat, timp de două săptămâni,
literatura română în Franţa… Adică poeta care a vibrat atât de eficient sub comunism,
în patria ei, pentru Oneşti, Cosmos şi tunelul de aducţiune, vibrează acum în
Franţa pentru poezia română liberă. Ea poartă „steagul poeziei româneşti…” şi
ne reprezintă pe noi, cei lipsiţi de vibraţie. Dar dacă poezia română e pe
moarte şi dacă în vârful piramidei au fost puşi Blandiana, Ion Mureşan,
Cărtărescu, Ioan Es Pop, Simona Popescu, Emilian Galaicu Păun etc., atunci
trebuie că tot ei sunt aceia chemaţi „să ne reprezinte”! Şi vor mai fi chemate,
pesemne, câteva dintre Lolitele confesiunilor vaginale premiate în ultimii ani;
Lolite pentru valoarea cărora critica plătită de edituri depune mărturie. O
mărturie care nu poate să fie negativă, de vreme ce criticul este plătit tocmai
pentru a face reclamă cărţii. Sunt prea puţine şanse ca printre poeţii pentru
export să-i aflăm pe Gellu Dorian, Lucian Vasiliu, Liviu Ioan Stoiciu, Cassian
Maria Spiridon, Ioan Moldovan, George Vulturescu, Adrian Alui Gheorghe, să
zicem.
7.
Credeţi că există un timp anume pentru creaţie sau este vorba despre un anumit
„program” al scriitorului? La ce lucraţi în prezent?...Pe când o nouă carte?...
Poezia este creaţia gândirii
poetice, iar nu a gândirii raţionale
7. În genere nu scriem până la 16
ani şi scriem slab până la 21. Deci timpul creaţiei ar fi după această vârstă.
Dar maturitatea literară vine de regulă mai târziu. Fireşte, toate acestea sunt
nişte aproximări, pentru că fiecare are propriul metabolism literar. Rimbaud a mişcat
poezia din împietrirea vremurilor sale la 17, iar Arghezi parcă a debutat în
volum la 46 de ani. Cât despre Eminescu, el nu şi-a publicat nici o carte deşi
era cel mai important poet român la acea oră.
Are scriitorul un program literar? Program în ce sens? În
acela că îşi propune să scrie într-un anume gen literar? Că urmează canonul
generaţionist? Sau în sensul că scrie calculat, la rece, dincolo de orice
inspiraţie? Să le luăm pe rând.
Îşi alege scriitorul genul în
care scrie? Fireşte, ne putem propune să scriem în orice gen. Dar fiecare
scriitor corespunde „structural” unui gen sau unor genuri. Iar cărţile reuşire aparţin
genului care deja există în tine. Nu scrii cărţile pe care le vrei,
întâmplător, să le scrii, ci pe acelea care te presează şi obsedează. Altfel,
poţi rata lesne o carte. A scrie o carte din ambiţie, dintr-un pariu, pentru a
demonstra că poţi scrie şi tu o carte, pentru a te da mare sau pentru că aşa
este moda e o tâmpenie. O carte o scrii pentru că nu poţi să nu o scrii, pentru
că viziunea ta face explozie.
În cel de-al doilea sens, cel al canonului
clipei, viaţa literară ne arată că majoritatea scriitorilor consideraţi „importanţi”
ilustrează un canon literar. Eu nu cred în canon, în puzderia de canoane, deci
nici în evaluările canonice. Dacă ai cu adevărat ceva de spus trebuie să-ţi
urmezi propriul daimon, iar nu programul canonic-generaţionist, care vine din
afara ta şi care se schimbă la 10 ani.
În cel de-al treilea sens, care se referă la structura şi planul cărţii la care lucrezi, cred că prozatorii,
eseiştii şi istoricii literari îşi fac un plan, o schemă de lucru, un schelet
pe care îl urmează mai mult ori mai puţin. Dar ei fac acest schelet ideatic pentru
că aceste genuri permit, fiecare în felul lor propriu şi inconfundabil, aceste
scheme… Poate.
Cu privire la poezie îmi vine greu să cred că poetul poate lucra după un
plan/proiect ori o schemă. E. A. Poe, care a ţinut să-şi convingă contemporanii
de faptul că el a creat Corbul
planificându-şi în minte dinainte, în
amănunt, tot ce avea de spus… şi că a trecut pe hârtie acest proiect de poem, s-a
cam jucat cu cititorii săi. Vezi în acest sens conferinţa „Filosofia
compoziţiei” (1848), publicată în volumul Principiul
poetic. Nu poţi pune „în practică” un proiect de poem, pentru simplu fapt
că acest proiect nu poate exista în amănunt, în carnaţia sa, înainte de a fi
scris... În poezie, viziunea nu poate fi planificată; viziunea este electrică,
aşadar concomitentă cu actul scrierii. Poetul nici nu proiectează în mod minuţios conţinutul unui poem, nici nu execută un proiect de poem, pentru că
aceste două momente (proiect şi execuţie) nu aparţin, pur şi simplu, actului de creaţie poetic.
După proiect lucrează însă gândirea lucidă,
de tip raţional. Actul creator
descris de Poe corespunde, de fapt, descrierii actului creator al gândirii raţionale, pentru că ei îi este
propriu să lucreze după proiect şi la simpla comandă a voinţei: astfel lucrează
inginerul arhitect sau inginerul proiectant, să spunem. Poe îi cere de fapt
poetului să îşi abandoneze gândirea poetică
şi să creeze poezie folosindu-se de tipul de gândire raţională… E absurd. Iar noi
va trebui să distingem clar între poetul
Poe şi teoreticianul care vrea să
atragă atenţia asupra poetului. Şi să recunoaştem că producerea raţională a
poemului pe care o propune E.A. Poe este doar o teorie care ţine să fie spectaculoasă…
Lucrez de vreo opt ani, cu întreruperi (în acest timp am publicat câteva
cărţi de poezie, şi câteva zeci de eseuri), la „Poezia modernă şi destinul ei”,
care este un tratat de poetică. O „schiţă” a lui am publicat-o în „Lepre şi
sfinţi” şi aceeaşi „schiţă”, modificată, trebuie să apară în volumul de eseuri
„Destinul poeziei moderne”, la Brumar, finanţată de Centrul Cultural Piteşti,
după cum mi s-a promis. Două alte cărţi, una de parabole, iar alta o antologie
de poezie, se află şi ele în lucru. Sănătoşi
să fim…
Piteşti,
5 aprilie 2008
Faculataiv :
7 + UNU. În
contextul celor afirmate, pentru a avea un dialog mai direct cu cititorii noştri,
selectaţi din opera dvs. un text care, în linii mari, generale, să vă
reprezinte. Vă mulţumesc pentru înţelegere.
Acum, că zeul doarme…
Acum, că zeul doarme, poţi şi tu să
te-arăţi.
Cu toate vrăbiile, cu toate stelele
căzătoare.
Şi poţi să fii o victorie într-o ţară pe
care cu bună-ştiinţă am pierdut-o.
Şi cum intri în grădina mea, în ţara merelor
roşii, de emoţie, piatra dă în scânteie, noaptea dă în stea.
Râsul
tău risipeşte distanţele dintre mine şi rochia pe care o porţi.
Chiar şi orb de voi fi – te voi citi cu
mâinile!
Dac-ai să pleci – te voi vedea cu versul!
Ca pe un zar îmi voi azvârli viaţa spre
tine, convins în cele din urmă că doar sânii tăi fac ordine în univers.
Acum, că zeul doarme, poţi şi tu să
te-arăţi.
Îmbrăţişare
îmbrăţişarea ta
îmi face întotdeauna ţăndări
turnul în care
încerc să mă retrag.
Şi trandafirul
cel negru, noaptea care începe acum.
îmbrăţişarea
strânge de gât zilele mele negre
şi le aruncă din
turn. O singură clipă de neatenţie
că s-a şi
strecurat prin uşa uitată deschisă…
Cum s-o opresc? Cum să îngrop flacăra
pe care a uitat-o
la mine aseară?
Flacăra ce mi-a
aprins gândurile, până la ziua dintâi.
Şi care era cât
pe ce să îmi aprindă camera.
îmbrăţişarea,
care râde-n clopotniţă.
Iubita mea din
dangăte de clopot.
Desigur, pe
trupul tău gol
eu încurc
întotdeauna versetele Sfintei Scripturi.
Pe trupul tău gol
eu încurc întotdeauna
lumina dintâi cu
întunericul din urmă,
Facerea cu
Apocalipsa.
îmbrăţişarea ta
îmi face întotdeauna ţăndări
turnul în care
încerc să mă retrag:
trandafirul cel
negru, noaptea care începe acum.
Bună dimineaţa, femeie
Bună dimineaţa,
femeie.
Ştiu că eşti
acolo, în spatele ferestrei,
ca o regină
printre lucrurile mărunte ale zilei;
ca o regină
printre visele tale de femeie
care n-a izbutit
niciodată să închidă uşa copilăriei.
Desigur, încă mai
porţi cireşe la urechi,
încă te mai întâlneşti
pe ascuns
cu fata cozilor lungi din fotografia alb-negru,
care îţi
gestionează atât de bine depresiile,
seara, când toate
planurile de peste zi cad frânte pe marginea patului,
când încrederea ta în ceilalţi vine acasă cu capul spart.
Ştiu că inima ta
este mai mare ca lumea
şi că ea adună ca
un faraş toate mizeriile zilei;
mizerii pe care le reciclăm seara,
ca să poţi intra curată şi încrezătoare în noua zi.
Bună dimineaţa,
femeie.
Ştiu că eşti
acolo, în spatele ferestrei,
culegând
trandafirii sălbatici din ultimele mele scrisori.
Desigur, îmi vei
spune din nou
că trandafirii
erau pentru altcineva,
deşi eu i-am trimis chiar pe adresa glasului tău
şi a mâinilor tale.
Desigur, îmi vei
spune din nou
că dorm cu o
femeie străină,
deşi eu număr
stelele altei singurătăţi.
în gura
balaurului, eu număr stelele altei singurătăţi.
Bună dimineaţa,
femeie.
Ştiu că eşti
acolo, în spatele rochiei, zăpăcind lumina care se strecoară sub bluză.
Zăpăcind lumina
care se uită la tine.
Ştiu că mă
aştepţi înflorită în spatele rochiei şi cu sânii abia încolţiţi.
Ştiu că aştepţi
să te scot din corola rochiei şi că te visezi în carnea mea, la ospăţ.
Ştiu că mă
aştepţi cu facerea lumii ascunsă între pulpe.
Sânii tăi deja au
luat în piept dimineaţa, m-au trântit pe podele.
Te-aştept în
carnea mea, femeie.
Poţi să intri
direct, fără să baţi.
Te-aştept în
carnea mea,
ca şi cum nu ai
locui de o viaţă aici.
Femeia intangibilă
Ea nu m-a tăvălit
niciodată
prin grădina cu
portocali a trupului ei.
Eu sunt
îndrăgostit de o femeie intangibilă, de femeia din care beau apă pe furiş.
Bucuria mea umblă
în zdrenţe.
Ea este femeia pe
care o pierd printre degete ca nisipul.
Este femeia din
care beau apă pe furiş.
Femeia în care
îmi voi îneca singurătatea.
Şi cum rup din
minunea ei,
eu nu mai ating de
multă vreme pământul,
când merg – eu
calc pe păsări în zbor…
Femeie
intangibilă, femeie secretă,
în noaptea
aceasta te voi arunca în groapa cu lei!
în noaptea
aceasta te voi deschide!
2012, Piteşti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu